Nyheter
Tidlig hjelp til elever med lærevansker
Regjeringen legger til rette for tidlig innsats og bedre oppfølging av barn, unge og voksne med særlige behov i opplæringen.
Både det lokale og det statlige spesialpedagogiske støttesystemet skal forbedres. Statped omorganiseres slik at kommuner over hele landet kan få hjelp fra ett regionkontor, i stedet for flere kompetansesentra som i dag.
Dette er blant tiltakene i regjeringens nye stortingsmelding «Læring og fellesskap» som kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) presentert fredag. Meldingen bygger på Midtlyngutvalgets utredning og er den første stortingsmeldingen som dekker hele det spesialpedagogiske området siden 1998.
Inn i barnehagen
I alt 52.000 elever i grunnskolen, tilsvarende 8,4 prosent av det totale elevtallet, får i dag spesialundervisning. Dette er 13.000 flere enn for fire år siden. Omfanget av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen er lavt, samtidig som det er tre ganger så mye spesialundervisning på 10. trinn som på 1. trinn i grunnskolen.
– Jeg tolker dette som et tegn på at man lar lærevansker forsterke seg utover i utdanningsløpet, og at skolen ikke i tilstrekkelig grad klarer å møte evnene og forutsetningene hos alle. Flere må få hjelp og støtte i barnehagen og i de første årene i skolen, sier Halvorsen.
For å sikre at spesialpedagogikk også inngår i barnehagenes virksomhet foreslås det å flytte opplæringslovens bestemmelser om spesialpedagogisk hjelp til barnehageloven.
Egen ekspertgruppe
En egen ekspertgruppe skal vurdere behovet for videre satsing på spesialpedagogisk utdanning og forsknings- og utviklingsarbeid.
Gruppen skal også ta stilling til behovet for nordisk samarbeid om forskning på særlig små og sårbare spesialpedagogiske områder.
Bevilgningen til forskningsprogrammet Utdanning 2020 skal økes for å styrke forskning om effekter av spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning i barnehage og grunnopplæring.
I en toårsperiode innføres det en prøveordning der den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PP-tjenesten) i en region eller noen fylker får henvisningsrett til barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker og barnehabiliteringen.
Andre tiltak er omorganisering av Statped til én virksomhet og fire flerfaglige regionsentre og opprettelsen av et nytt senter for læringsmiljø og atferdsforskning.
Meldingen legger også opp til en mer målrettet bruk av assistenter og forslår en egen bestemmelse om assistenter i opplæringsloven.
Regjeringen foreslår videre at skolene får plikt til å vurdere og eventuelt prøve ut tiltak i ordinær opplæring før de kan be om spesialundervisning.
Legger ned døveskoler
Regjeringen foreslår å avvikle de statlige hørselsgrunnskolene ved kompetansesentrene Statped Vest (Hunstad skole), Skådalen og Nedre Gausen etter skoleåret 2013–14.
Hørselsgrunnskolen ved Møller – Trøndelag kompetansesenter videreføres. Det samme gjelder døvblindeskolen ved Skådalen kompetansesenter.
– Den faglige begrunnelsen for å nedlegge de statlige døveskolene er at foreldre og barn har et helt annet mønster i forhold til bruk av spesialskoler i dag enn de hadde tidligere. På veldig få år har de som bor på internat på spesialskoler blitt kraftig redusert, sier Halvorsen.
(©NTB)