Nyheter

Svakere resultater i matematikk og fysikk

Norske elever i videregående skoler hadde dårligere resultater i matematikk og fysikk i 2008 enn ved tilsvarende undersøkelser i 1990-årene, viser en ny internasjonal undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Blant elever i ti land som omfattes av undersøkelsen, kom de norske elevene på tredjeplass i fysikk og på sjuendeplass i matematikk.

Rapporten, som Utdanningsdirektoratet offentliggjorde onsdag, har fått tittelen ”Ett skritt tilbake”. Elevenes prestasjoner er målt i et prosjekt som kalles TIMSS Advanced (Trends in International Mathematics and Science Study), og som omfatter elever som velger full fordypning i matematikk eller fysikk i videregående skole.

«TIMSS Advanced 2008 viser en klar og markert tilbakegang i norske elevers prestasjoner i både matematikk og fysikk i det siste året på videregående skole», heter det i rapporten, som er utarbeidet av Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved Universitetet i Oslo.

– Urovekkende

I Norge omfattet undersøkelsen elever som tok fagene 3MX og 3FY. I rapporten omtales de henholdsvis som «matematikkspesialistene» og «fysikkspesialistene». Norge deltok i en tilsvarende studie av fysikkspesialistene i 1995 og gjennomførte en studie av matematikkspesialistene i 1998. Disse to undersøkelsene danner grunnlaget for sammenligningen med resultatene i 2008.

Ifølge undersøkelsen har det vært tilbakegang i elevenes faglige prestasjoner i begge fag. I rapporten blir det pekt på at denne «markerte tilbakegangen» skjer samtidig som en mindre andel av elevene velger fordypning i matematikk og fysikk.

«Tatt i betraktning alle tiltak som har vært satt i gang med sikte på å øke rekrutteringen til realfag, er dette resultatet urovekkende, både når det gjelder elevenes prestasjoner og rekrutteringen til fagene», heter det i rapporten.

Bedre enn Sverige

Sammenligningen av elevenes prestasjoner i de ti deltakende landene viser at Russland, Nederland og Libanon skårer høyest – og over gjennomsnittet på 500 poeng – i matematikk. På de neste plassene – under gjennomsnittet – kommer Iran, Slovenia, Italia, Norge, Armenia, Sverige og Filippinene.

I fysikk skårer Nederland og Slovenia best, med Norge og Russland på de neste plassene. Deretter – under gjennomsnittet på 500 poeng – kommer Sverige, Armenia, Iran, Libanon og Italia.

– Vi må sikre nyrekruttering av lærere med høy kompetanse i matematikk og fysikk. I tillegg må vi legge til rette for at realister fra andre yrker kan videreutdanne seg i pedagogikk for læreryrket, sier direktør Petter Skarheim i Utdanningsdirektoratet i en kommentar til undersøkelsen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS