Nyheter
Stort sett fornøyd med skolemeldingen
Riktig retning, men ikke sterk nok satsing, mener mange om fredagens stortingsmelding om kvalitet i skolen. Elevene føler seg glemt. Og andre forsøker å slå politisk mynt på regjeringens forslag.
Både Venstre og Frp mener stortingsmeldingen som ble lagt fram fredag, er kopiering av deres egen skolepolitikk.
Frps utdanningspolitiske talsmann Anders Anundsen mener Høyre og Frp har æren for kvaliteten i Oslo-skolen.
Også Venstres skolepolitiske talsmann Odd Einar Dørum sier regjeringen henter inspirasjon fra annet hold i meldingen.
- Solhjell kopierer et stykke på vei Venstres lærerløft, men går ikke langt nok. Regjeringen foreslår etter- og videreutdanning for noen lærere i noen fag. Venstre ønsker en slik ordning for alle lærere i alle fag hvert åttende år, sier Dørum til NTB.
Setter inn støtet
Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) setter nå inn støtet for å styrke opplæring i grunnleggende ferdigheter som regning og lesing for småskoleelevene. Sammen med statsminister Jens Stoltenberg (Ap) la han fredag fram stortingsmeldingen «Kvalitet i skolen».
430 millioner kroner er satt av til tidlig innsats neste år, og fra 2010 utvides beløpet til 1 milliard kroner årlig.
- Vi tar for oss elevene tidligere enn vi hittil har gjort. Vi følger nå mer etter det finske systemet, hvor den største innsatsen kommer på de laveste trinnene, sier Solhjell.
Regjeringen vil også innføre obligatorisk kartlegging av de yngste elevenes ferdigheter, for bedre å kunne følge opp hver enkelt elev. Kommunene skal pålegges å skrive årlige tilstandsrapporter.
Dropper ut
Kunnskapsministeren er også bekymret for elever som dropper ut av den videregående skolen og vil finne tiltak for å hindre dette på i fremtiden.
- Dette er en skandale i vårt samfunn. Hittil har man ikke tatt problemet alvorlig nok, mener Solhjell.
Nesten en av tre elever i videregående skole fullfører ikke skolen i løpet av fem år. En av fire i alderen 20-24 år som droppet ut, står utenfor arbeid og utdanning.
Elever glemmes
Elevorganisasjonen mener planen inneholder gode poenger, men sier elevenes rett til individuell opplæring blir glemt i stortingsmeldingen. Foreldrene berømmer meldingens fokusering på samarbeid mellom skolen og hjemmet, men ser svakheter i planen.
- Om dette skal lykkes, må lærernes kompetanse på området heves som et ledd i etter- og videreutdanningen. Meldingen sier ingenting på dette området, sier Loveleen Rihel Brenna, leder i Foreldreutvalget for grunnskolen, til NTB.
Vil ha mer penger
Både Venstre og Helga Hjetland, leder i utdanningsforbundet, mener planene for kompetanseheving i skolen er for svake.
- Jeg forventer mer penger over statsbudsjettet til høsten. I tillegg må det fastlegges hvordan planene konkret skal følges opp, sier Hjetland til NTB.
(©NTB)