Nyheter
Stor nytte av nasjonale prøver
72 prosent av kommunene mener nasjonale prøver har gitt dem ny informasjon om skolene. De store kommunene får mest ut av dem.
Det viser en spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere som Nifu Step har gjort for Utdanningsdirektoratet i vår.
De fleste kommuner synes de har nytte av de nasjonale prøvene. Men holdningen er langt mer positiv i store enn små kommuner. De store kommunene bruker også prøvene mer aktivt enn både mellomstore og – særlig – små kommuner.
Undersøkelsen viser blant annet at:
• 87 prosent av de store kommunene (over 10.000 innbyggere) mener prøvene har gitt dem ny informasjon om skolene, mot 67 prosent av småkommunene (under 3.000 innbyggere).
• Halvparten av kommunene har drøftet resultatene av nasjonale prøver i kommunestyrene. Blant store kommuner er andelen 70 prosent, mot 23 prosent i små kommuner.
• Nesten åtte av ti kommuner bruker resultatene i strategisk planarbeid for å forbedre sine skoler. Andelen er hele 95 prosent blant de store, mot 67 prosent blant de små kommunene.
• Resultatene fra nasjonale prøver brukes i strategiske samtaler mellom skoleeier og skoleledelse i de fleste kommuner, uavhengig av størrelse. Men også her er andelen noe høyere blant store (91 prosent) enn små (86 prosent) kommuner.
Mangler kompetanse
Undersøkelsen viser også at små kommuner i mindre grad enn store mener at de har den kompetansen de trenger for å følge opp prøveresultatene.
Direktør Petter Skarheim i Utdanningsdirektoratet er urolig for at elever i små kommuner ikke får like god opplæring som elever i store kommuner. Årsaken er at små kommuner i mindre grad følger opp sine skoler.
– Små kommuner har dårligere forutsetninger for å rekruttere god kompetanse, og i mange tilfeller finnes kanskje ikke den kompetansen. Da må de ut og samarbeide med andre. I likhet med de store kommunene er de avhengige av at de kan følge opp skolene, sier Skarheim til NRK Sogn og Fjordane.