Nyheter
Sosial bakgrunn avgjørende for skoleprestasjon
Det er først og fremst forskjeller i sosial bakgrunn som forklarer hvorfor noen elever gjør det bedre på de nasjonale prøvene enn andre.
Status i skolen er uendret det siste året, viser resultatene av de nasjonale prøvene. Lokalt kan både enkeltskoler og kommuner vise målbar endring, men på nasjonalt nivå gir resultatene det samme bildet i år som i fjor.
- Skolene har fortsatt store utfordringer når det kommer til å få gutter til å lese mer, og vi ser at sosial bakgrunn spiller en viktig rolle i forklaringen på at noen grupper gjør det bedre enn andre, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) til NTB.
De nasjonale prøvene måler ferdighetene til elever i 5. og 8. trinn på regning, lesing og engelsk. Rundt 123.000 elever har deltatt.
Oslo og Akershus presterer best målt opp mot et nasjonalt gjennomsnitt. På kommunalt nivå gjør Bærum det best med Oslo på andreplass.
(©NTB)