Nyheter
Refser satsing på digitale læremidler
– Fylkeskommunenes satsing på digitale læremidler er på kollisjonskurs med viktige prinsipper i Kunnskapsløftet, mener Elisabeth Aspaker (H).
Aspaker, som sitter i Stortingets utdanningskomité, reagerer sterkt på at fylkeskommunene vil bytte ut lærebøkene i videregående med digitale læremidler fra Nasjonal digital læringsarena (NDLA).
– Metodefrihet for læreren og tilpasset opplæring er bærebjelker i Kunnskapsløftet. Med den linje fylkeskommunene ser ut til å legge seg på med NDLA, er man på kollisjonskurs med begge disse prinsippene, mener Aspaker.
– Bør tenke seg om
Alle fylkeskommuner unntatt Oslo har forpliktet seg til å overføre 20 prosent av lærebokbudsjettet til NDLA. Dette er et interfylkeskommunalt samarbeid (IS) som kjøper inn og utvikler digitale læremidler og distribuerer dem gratis til skolene. Målet er at de skal erstatte læreboka som hovedkilde til læring i alle fag, noe som kan redusere utgiftene til læremidler betydelig.
Den siste tiden er det reist mye kritikk mot NDLA og dets læremidler, både fra kommersielle skolebokforlag, lærerorganisasjoner og elever. Aspaker ber fylkeskommunene “gå i tenkeboksen” og lytte til lærere og elever.
– Vi kan ikke ha en videregående skole der det digitale er gratis og de elevene som har råd til det, kjøper seg lærebøker i tillegg, sier hun.
Oslo sier nei
Etter å ha rådført seg med sine videregående skoler, har Oslo kommune takket nei til deltakelse i NDLA.
– Det er flere grunner til at vi velger å stå utenfor. Én av de viktigste er at vi vil gi skolene frihet til å velge de digitale læringsressursene som best utfyller og beriker læreboka, sier avdelingsdirektør Elin Reite i Utdanningsetaten til Kommunal Rapport.
Hun er ikke imponert over læremidlene det fylkeskommunale “forlaget” har å tilby.
– De er nok bedre egnet til å bistå læreren i planleggingen enn til elevarbeid. Det er ikke så mye interaktivitet, sier Reite.
– Deler dere NDLAs mål om at digitale læremidler skal erstatte læreboka som hovedkilde til læring?
– På veldig lang sikt kan det være aktuelt. Men i dag er det læreboka som dominerer. Derfor er vi opptatt av at de digitale læremidlene må supplere og berike den.
Utdanningsetaten vil etablere et eget innkjøpssamarbeid for digitale læremidler til Oslo-skolene.
Styreleder Marit Schønberg i NDLA mener digitale læremidler bør erstatte læreboka av pedagogiske grunner, og avviser bestemt at fylkeskommunene satser dette for å spare penger.