Nyheter
Minoritetsforeldre vil påvirke skolen
Minoritetsforeldre tar grep for å samarbeide bedre med skolen. Nå samler de seg i nettverk.
- Minoritetsforeldre er opptatt av hva som skjer i den norske skolen, og vi synes vi har fått lite informasjon om hva Kunnskapsløftet innebærer, sier Whyn Lam til Kommunal Rapport.
Hun er daglig leder i Minoritetsspråklig ressursnettverk (MIR). Det har som mål å finne måter minoritetsforeldre kan samarbeide bedre med skolen på, og slik at de involveres i større grad.
Landskonferanse
I helgen var for første gang organisasjonen var samlet til landskonferanse i Oslo. Der ble det laget en strategi for videre arbeid, og gitt informasjon, blant annet om Kunnskapsløftet, endringen av KRL-faget, morsmål og foreldrenes rolle i barnas læring.
Om lag 40 av de 100 medlemmene i nettverket deltok på landskonferansen. MIR har lokallag i Bergen, Bodø, Fredrikstad, Oslo, Nedre Romerike og Drammen, som jobber med å rekruttere nye medlemmer og å hjelpe minoritetsforeldre i sitt distrikt.
For tiden har MIR et prosjekt gående ved Linderud skole, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet. Her bistår MIR blant annet med leksehjelp på barnas eget morsmål, samt en rekke andre aktiviteter for å styrke foreldrenes rolle i samarbeidet med skolen og oppdragelse av barna.
- Det tar tid å bygge opp tillit, men når vi får tillit, kommer foreldrene til oss med alle slags problemstillinger. Vi bistår dem blant annet med språkhjelp i forbindelse med økonomiske spørsmål og jobb. Det er viktig at disse tingene er på plass, slik at foreldrene har overskudd til å involvere seg i barnas skolehverdag, sier Lam til Kommunal Rapport.
På sikt ønsker organisasjonen å kunne påvirke politiske beslutninger på alle nivåer.