Nyheter
Mange skolebusser mangler setebelter
Bare 40 prosent av bussene som brukes til transport av skolebarn har setebelter, viser en undersøkelse SINTEF har gjort for Samferdselsdepartementet.
Undersøkelsen viser også at 40 prosent av elevene aldri bruker setebelte selv om bussen har det. 2-3 prosent av elevene står hele veien til og fra skolen, mens 6-7 prosent står deler av veien.
SINTEF anslår at 5 prosent av elevene som har rett til skoleskyss blir skadd i løpet av ett år på skolebussen slik at de blir borte fra skolen minst en dag.
Krevde beltepåbud
Undersøkelsen kommer etter at Stortingets kommunikasjons- og transportkomité i februar behandlet et forslag fra Fremskrittspartiet om beltepåbud i skolebusser. Flertallet fra regjeringspartiene, Høyre og Venstre avviste forslaget i første omgang fordi de ville vente på rapporten fra SINTEF.
Frps talsmann, Bård Hoksrud, er glad for at rapporten er ferdig. Han forventer at samferdselsministeren gjennomfører et beltepåbud så fort som mulig.
- Ennå har vi ikke sett alvorlige ulykker med skolebusser. Før det skjer, må vi sørge for at alle ungene kan få sitte og at de har setebelter slik at foreldrene vet at de har en trygg skolevei, sier han til NTB.
Han sier det sendes ut dårlige signaler til ungene når de ikke må bruke setebelte og sitte på bussen.
- Dette er tiltak som må gjennomføres så fort som mulig. Vi vil komme med forslaget vårt på nytt, sier Bård Hoksrud.
Få skader
Ut fra elevenes egenrapporter om skader i løpet av et halvt skoleår, anslås det at 14 prosent av elevene blir skadd på skolebussen i løpet av et helt år. De fleste av disse skadene er små og fører ikke til fravær. 5 prosent får skader som medfører fravær minst én dag og 2 prosent får skader som fører til skolefravær på to dager eller mer.
Ved 20 prosent av de selvrapporterte skadene sto elevene om bord på bussen. Forskerne anslår grovt regnet at skaderisikoen for en stående passasjer er seks til sju ganger høyere enn for en som sitter.
Om lag 30 prosent av skadene skjedde i forbindelse med av- eller påstigning. Halvparten av skadene kommer etter det som kan kalles trafikkuhell i en eller annen form mens 18 prosent av skadene ser ut til å skyldes slåssing og mobbing.
Fylkenes planer
Undersøkelsen viser at seks av 19 fylker planlegger ut fra at det skal være sitteplasser til alle barn som har rett til skoleskyss. Utredningen viser imidlertid at dersom hensikten er at alle skoleelevene skal sitte, bør det være flere sitteplasser enn antall passasjerer fordi mange av ungene velger å stå fremfor å sette seg ved siden av noen de ikke kjenner.
Ingen fylker stiller krav til setebelter i bussene. I Nord-Trøndelag skal det stilles krav om dette fra høsten 2009.
I undersøkelsen svarer 40 prosent av elevene at de ikke benytter setebelte selv om det er montert, mens bare 23 prosent svarer at de alltid gjør det. Resten svarer at de gjør det oftest eller av og til.
Ni fylker stiller gjennom avtalene med busselskapene krav til maksimal gjennomsnittsalder til vognparken generelt, mens sju fylker stiller krav til maksimal alder på bussene. Ingen fylker har krav om dette som gjelder skolebarntransporten spesielt.
(©NTB)