Nyheter

Lærerne mener PISA-undersøkelsene ødelegger

De internasjonale PISA-undersøkelsene ødelegger den norske skolen, mener et flertall av norske lærere.

Publisert Sist oppdatert

Åtte av ti lærere mener PISA-undersøkelsen gjør skolehverdagen verre, og over halvparten av lærerne er i tvil om at det er læreplanen eller PISA som skal styre skolen. Det viser en undersøkelse i regi av Utdanningsforbundet.

Men Astrid Roe, som har ansvaret for PISA-undersøkelsen i Norge, mener Utdanningsforbundets undersøkelse ikke gir et riktig bilde av situasjonen.

- Mange av spørsmålene er upresise eller ledende. Jeg har forslag til andre formuleringer som ville ha gitt bedre kunnskap på mange av dem, sier hun til Dagsavisen.

Roe er ikke enig i at PISA-undersøkelsen hever seg over læreplanen og setter premisser for skoleutviklingen.

- Den måler elevenes kompetanse i lesing, matematikk og naturfag, og den sier en del om elevenes kompetanse der. At media kaller skolen elendig er ikke PISAs feil, sier Roe.

PISA er et internasjonalt prosjekt i regi av OECD som måler 15-åringenes skolekompetanse i lesing, matematikk og naturfag. PISA-undersøkelsene gjennomføres hvert tredje år, og viser at norske elever ligger under OECD-gjennomsnittet på disse tre fagområdene. Den neste PISA-undersøkelsen skal gjennomføres i mai i år.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS