Oppvekst

Hadde det bare vært så vel...

I Kommunal Rapport 25. april («KS informerer») hevder politisk leder i KS, Halvdan Skard, at den store førskolelærermangelen nå ser ut til å gli over. «Så seint som i 1995 var det rundt 3.500 stillinger kommunene ikke klarte å besette - høsten 1996 ser situasjonen langt lysere ut», heter det videre.

Kilden til denne informasjonen er en undersøkelse SINTEF IFIM har utført på oppdrag fra Kommunenes Sentralforbund og Norsk Lærerlag. 16 representative kommuner er plukket ut som informanter. Tendensen som KS formidler, bygger på rapporteringene fra de 16 kommunene. Norsk Lærerlag kan ikke finne grunnlag for en tilsvarende optimistisk tolkning av disse opplysningene.

Kriteriene for valg av disse kommunene var flere, blant annet ble det lagt vekt på plukke ut kommuner med henholdsvis stor og liten førskolelærermangel. Dette forhold, sammen med det faktum at utvalget er lite, tilsier at en ikke kan trekke generelle slutninger på landsbasis når det gjelder hvor stor førskolelærermangelen er.

Flere kommuner gir riktignok uttrykk for at de ikke har problemer med å rekruttere førskolelærere. Så mange som 11 av kommunene mener at de har en tilfredstillende førskolelærerbemanning. Rapporten peker på det paradoksale i at den kommunen som har flest dispensasjoner, mener den har en tilfredstillende førskolelærerbemanning. Det er høyst uklart hva kommunene mener med dette. Vurderer de situasjonen som tilfredstillende fordi stillingene ikke er ubesatte? Er de lite opptatt av å fylle stillingene med førskolelærere? Dette er spørsmål rapporten ikke gir svar på.

Norsk Lærerlag har vært opptatt av at førskolelærermangelen ikke skulle være et hinder for å nå målet om full barnehagedekning. Forskriftene til barnehageloven gir adgang til å ansette andre yrkesgrupper med midlertidig dispensasjon fra utdanningskrav, der det er umulig å rekruttere førskolelærere. Denne dispensasjonsmuligheten har Norsk Lærerlag støttet. Vi forventer da at Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementet, Barne- og familiedepartementet, KS og den enkelte kommune setter i verk tiltak både for å få utdannet flere førskolelærere og beholde dem som allerede er i barnehagen.

Departementene og KS bør ikke kunne akseptere at kommunene er fornøyde når de har flere styrer- og pedagogiske lederstillinger som ikke er bestatt med førskolelærere. Kravet til førskolelærere i disse stillingene, som utgjør i underkant av en tredel av personalet i barnehagen, må stå ved lag.

Skrevet av: Laila-Brith Josefson

Powered by Labrador CMS