Nyheter
Gruppestørrelsen i grunnskolen omtrent uendret
Gruppestørrelsen i grunnskolen har gått marginalt ned fra forrige skoleår til i år. Den gjennomsnittlige gruppestørrelsen er gått ned fra 14,10 til 14,09 elever, viser tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI).
- En endring på en hundredel er ingen bedring. Når kommunene har fått en kraftig forbedring i sin økonomi, er det beklagelig at de ikke satser på skolen, sier lederen i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland.
Kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) konstaterer at det er et skritt i riktig retning, men oppfordrer kommunene til å bruke mer ressurser på skolen.
Statsråden konstaterer at trenden med stadig større grupper er snudd, og sier at kommuneøkonomien nå tilsier at kommunene kan prioritere å få flere lærere inn i skolen.
Hjetland sier at statistikken egentlig er en trist julehilsen, og mener det ikke nytter med fagre løfter hvis ikke kommunene følger opp.
Flere lærere i 61 kommuner
Ifølge tallene fra GSI er det 61 kommuner som har økt lærertettheten med mer enn 5 prosent. I disse kommunene har gruppestørrelsen per lærer gått ned fra 12,4 til 11,9 elever. 136 kommuner har redusert antallet lærere med mer enn 5 prosent. I disse kommunene har gruppestørrelsen per lærer økt fra 11 til 12,1 elever.
Statistikken viser at det har vært en nedgang i gruppestørrelsen på barnetrinnet fra 13,58 til 13,57 elever og på ungdomstrinnet fra 15,20 til 15,19 elever.
Spesialundervisning
På ungdomstrinnet har andelen læretimer til spesialundervisning økt fra 13,5 til 13,7 prosent fra forrige skoleår til i år. På barnetrinnet er andelen uendret på 12,3 prosent.
GSI-tallene viser at andelen elever med spesialundervisning øker jevnt oppover i klassetrinnene, fra om lag 3 prosent på første trinn til nesten 8,5 prosent på tiende trinn. (NTB)