Nyheter
Frp vil ha karakterer fra femte klasse
Prioritering av basisfag, økt status for læreren og innføring av karakterer fra femte klasse, er blant de tiltakene Fremskrittspartiet mener skal til for å få en bedre skole.
Tirsdag presenterte partiets skolepolitiske talskvinne, Mette Hanekamhaug, det hun kalte ti grep for å få en god skole. Hun varslet at skolen vil bli den viktigste valgkampsaken for Frp foran kommunevalget neste høst.
Hun presenterte et dystert bilde av den norske skolen der mange mangler tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter når de går ut av grunnskolen, og der rundt hver tredje elev faller fra i den videregående skolen.
– Skolen er blitt et sosialistisk eksperiment. Det er nødvendig å stake ut en ny kurs før det er for sent, konkluderte Hanekamhaug.
Basisfag og autoritet
Svaret fra Frp er blant annet større vekt på basisfagene norsk, matematikk, IKT og engelsk samt økt status for lærerne. Frp vil ha flere basisfagtimer og sterkere autoritet for lærerne.
– Vi må øke lærerlønningene for å få smarte hoder inn i skolen, lokker Hanekamhaug.
Hun sier at det er viktig for Frp å gjenreise skoledisiplinen. Læreren skal være sjef slik at det blir høflighet og orden i klasserommet.
Frp vil også kartlegge elevenes faglige nivå tidligere enn i dag med mer differensiert undervisning og karakterer fra femte klasse. Karakterer i orden og oppførsel skal gis fra tredje klasse.
Andre forslag er innføring av fritt skolevalg, oppussing av slitte skolebygg og ansettelse av rektorer på åremål.
Frp vil også slå hardt til mot mobbing med strengere sanksjoner mot den som mobber. Lærere som mobber elevene skal få sparken umiddelbart.
Høyre er enig
Høyres skolebyråd i Oslo, Torger Ødegaard, slutter seg i det store og hele til Frps ti punkter som han mener gir et godt uttrykk også for hans partis skolepolitikk.
– Norsk skoles hovedutfordring er i hovedsak for dårlige kunnskaper blant elevene i lesing, skriving og matematikk. Dette har vi gjort noe med i Oslo slik at vi nå er på topp i disse fagene på landsbasis, men målet er at vi skal konkurrere med de beste i Europa, sier han til NTB.
Han mener at skolepolitikken får fram skillelinjene mellom de borgerlige og de rødgrønne partiene. Ødegaard hevder at Høyre og Frp er mer opptatt av faglig innhold og læring enn de rødgrønne partiene, som etter hans mening er mer opptatt av skolefritid og fruktutdeling, eller «tant og fjas» som han kaller det.
– Den alvorligste innvendingen mot dagens skole er at den reproduserer sosiale forskjeller. Det er her støtet må settes inn, Oslo-skolen har klart å gå foran med å løfte de faglig svakeste elevene slik at skolen kan bidra til sosial mobilitet, sier Ødegaard.
– Mer byråkrati og teori
Senterpartiets skolepolitiske talskvinne, Anne Tingelstad Wøien, stiller flere spørsmål ved Frps forslag. Hun mener de bare vil føre til økt byråkrati og mer teori.
– Betyr en styrking av basisfagene utvidet skoledag, eller at utvidelsen skal hentes fra andre fag. Hvis det siste er tilfelle, betyr det enda dårligere vilkår for praktiske fag, sier hun til NTB.
Hun mener at det viktigste er å se på innholdet i hver enkelt time heller enn å fylle på med flere timer.
Tingelstad Wøien frykter også at differensiert undervisning kan føre til opprettelse av rene eliteklasser. Hun advarer mot en form for differensiering som fører til at alle de flinkeste elevene kommer i sammeklasse.
(©NTB)