Nyheter

Én av fem barneskoleelever for svake i norsk

Hver femte barneskoleelev i Drammen er så svake i norsk at de trenger særskilt norskopplæring. Flertallet er født i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Særskilt norskopplæring betyr at elevene ikke kan norsk godt nok til å følge ordinær undervisning, skriver Drammens Tidende.

Rundt en av fire elever i drammensskolen har minoritetsbakgrunn. Av disse er 70 prosent født i Norge. Likevel er ikke norsken deres god nok til å få fullt utbytte av undervisningen.

– Noen kan svært lite norsk, mens andre er på nesten aldersadekvat norskspråklig nivå. Det er svært få elever som er blanke i norsk ved skolestart, sier Else Ryen, førsteamanuensis ved Institutt for lingvistikk og nordiske studier ved Universitetet i Oslo.

Av elevene som får spesielt tilpasset språkopplæring, får 70 prosent det som kalles grunnleggende norsk. Dette kaltes tidligere norsk som andrespråk og innebærer at de følger en egen læreplan i norsk. Når elevene har kommet opp på et visst nivå i norsk, begynner de å følge den ordinære undervisningen. Andelen som får særskilt norskopplæring synker jo eldre barna er.

– For å kunne et språk må barn ha hatt tilgang til språket. Noen barn vokser opp i et miljø der de har lite tilgang til et annet språk enn morsmålet, sier Ryen.

Ifølge utdanningsdirektør Tore Isaksen i Drammen kommune har likevel norskkunnskapene blant de minoritetsspråklige elevene i byen blitt drastisk bedret de siste årene. Hovedårsaken er trolig at stadig flere går i barnehage.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS