Nyheter

Elever: - Vi vil ha mer ro i klassen

Elevrepresentanter fra alle fylkene var onsdag kalt inn til statsministeren for å diskutere skolen. Nesten alle fortalte om de samme problemene.

Publisert Sist oppdatert

- Det er fint at dere har vært så konkrete. Det er et par tre ting som går igjen, oppsummerte statsminister Jens Stoltenberg (Ap) sammen med kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV). I halvannen time fikk de høre hva 10.-klassinger fra hele landet har av erfaringer.

Skolehverdag

Ingvild Kvanvik fra Kannik skole i Rogaland var blant de 20 10.-klasse-representantene som fortalte politikerne om hvordan hverdagen er for en skoleelev i dag. Som de andre, er hun opptatt av ro og orden, undervisningsmetoder og arbeidsplanene.

- Dette er noe vi diskuterer hver dag i skolen og som mange er opptatt av, men det blir ikke så ofte sagt fra om, sier 15-åringen.

Ved toppen av bordet satt statsminister Stoltenberg og styrte showet, til høyre for ham Solhjell, mens elevene en etter en fikk fortelle og legge fram fra sin skole og sitt fylke.

Mujtaba Khan fra Haugen skole i Oslo hadde med noen forslag til politikerne om hvordan man skal løse enkelte problemer. Han foreslo blant annet at de som kommer for sent må melde seg, og deretter blir fulgt til klasserommet. Det kan bidra til at det blir mer ro.

Jannike Arnesen fra Grim skole i Vest-Agder, synes det er dårlig at så få lærere ved skolen hennes har minoritetsbakgrunn.

- Man kan rekruttere lærerassistenter med minoritetsbakgrunn, foreslår hun.

Lekser

Elever som forstyrrer og lærere som kommer for sent til undervisningen, er to av problemene som mange er opptatt av. Erfaringene med klasseundervisning og baseskoler er veldig varierte. Svarene er ikke entydige. Noen er fornøyde med den løsningen de har, mens andre ønsker noe annet. I tillegg er mange av elevrepresentantene opptatt av at det er dårlig oppfølging av lekser, og at for mange hoper arbeidet seg opp.

En lang rekke fagansatte fra Kunnskapsdepartementet og Statsministerens kontor noterte flittig under Elevstatsrådet. De skal ta med innspillene videre til regjeringens arbeid med stortingsmeldingen om kvaliteten i skolen. Den skal legges fram i juni.

Rundt til skolene

- Nå drar jeg rundt til skoler og hører på. Jeg kommer rett fra Førde i Sogn- og Fjordane i dag. Målet er å skjønne skolen fra innsiden. Snakke med elever, foreldre, lærere og forskere, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

Lærerne er det viktigste for elevene, og deres kompetanse vil bli en viktig del av den kommende stortingsmeldingen.

- De skryter enormt av de gode lærerne og forteller hvor vanskelig det er å gjøre det godt hvis du har en dårlig lærer, forteller Solhjell.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS