Nyheter
Direktoratet: Utdanningsdirektør tar feil om lekser
Utdanningsdirektør Kjellbjørg Lunde hos Fylkesmannen i Hordaland mener elever med loven i hånd kan nekte å gjøre lekser. Det er ikke Utdanningsdirektoratet enig i.
- Det finnes ikke hjemmel for å gi hjemmelekser i et eneste formelt styringsdokument, i loven eller forskriftene, uttaler Lunde til Bergens Tidende torsdag.
Hun mener skolene overlater for stor del av læringsarbeidet til elever og foreldre, og mener det i praksis betyr at elever og foreldre med loven på sin side ganske enkelt kan nekte å gjøre hjemmelekser
- Læringsarbeidet skal foregå på skolen. Elevene skal ha fri når de går hjem, sier hun.
Skolene avgjør
I Utdanningsdirektoratet er de imidlertid ikke enige i utdanningsdirektøren i Hordalands vurderinger.
- Selv om det ikke er direkte hjemmel for å gi lekser i loven, er det ikke tvil om at lekser er en del av skolens ordinære aktivitet. Opplæringsloven og privatskoleloven regulerer ikke alt i opplæringen i detalj, og mye av det som er en selvfølgelig del av skolehverdagen, er ikke nedfelt i regelverket, sier Hege Nilssen, fungerende direktør i Utdanningsdirektoratet.
Hun sier at det er skolene selv som avgjør om de vil pålegge elevene lekser, og at et flertall av skolene har valgt dette. Skolen kan imidlertid velge å organisere opplæringen uten å gi elevene hjemmearbeid.
- Lekser kan også ha en viktig funksjon i samarbeidet mellom skole og hjem. Dette vil gi foreldrene en mulighet til å ta del i elevens opplæring. Foreldre har ansvar for at barna gjør lekser, men skolen kan ikke forutsette at det gis faglig hjelp hjemme, sier Nilssen.
Øker forskjellene
Utdanningsdirektøren i Hordaland mener på sin side at det er på tide med en grundig diskusjon om hele lekseinstituttet.
- Det er en gammel tradisjon om at det er bra for barn å ha lekser. Men den stammer fra den tiden barna var mye kortere tid på skolen, sier Lunde.
Hun viser også til negative konsekvenser av lekser, som at de bidrar til økte forskjeller mellom elevene.
- Vi bør kutte ut leksene. Det vil være med på å utjevne forskjeller og frigi tid for familiene som kan gjøre konstruktive ting sammen i stedet for dette evige maset om leksene.
(©NTB)