Nyheter

Dårlig tilbakemelding til elever

En av fem skoleelever sier læreren ikke forteller dem hva de kan gjøre for å bli bedre.

Publisert Sist oppdatert

320.000 elever i grunnskolen og videregående har deltatt i en spørreundersøkelse om evaluering. På spørsmål om lærerne forteller dem hva de bør gjøre for å bli bedre i fagene, svarer 19,5 prosent at dette skjer i svært få eller ingen fag, mens 30,4 prosent sier det bare skjer i noen fag.

- Pisa-undersøkelsene viser at norske elever ikke har et realistisk bilde av hva de selv presterer. Slik blir det når man ikke får gode og konkrete tilbakemeldinger. Bedre elevvurderinger er derfor et helt sentralt tiltak fremover, sier Lisbet Rugtved, statssekretær i Kunnskapsdepartementet, til Mandag Morgen.

Vivi Bjelke i Utdanningsdirektoratet peker på at norsk skole har en svak vurderingskultur og vurderingspraksis.

- Denne undersøkelsen og andre som er publisert tidligere, viser tydelig at elevene ønsker og trenger å bli vurdert av lærere som gir dem meningsfulle tilbakemeldinger, sier Bjelke til Aftenposten.

Hun er overbevist om at norske elever kan oppnå store faglige forbedringer med bedre vurderinger.

- Tilbakemeldingene elevene tradisjonelt har fått, forteller dem lite om hva en god faglig prestasjon faktisk er. Vi må bevege oss fra allmenn ros og ris og generelle tilbakemeldinger til å bli mer faglig spesifikke ut fra mål og kriterier som er kjent på forhånd. Det vil kunne bidra til en mer faglig og rettferdig vurdering av elevene, sier Bjelke.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS