Nyheter

Danske ordførere gjør skoleopprør

KØBENHAVN: 34 danske ordførere fra ulike partier har fremmet et felles skoleopprop. De synes regjeringen legger for stor vekt på fag og testing, og etterlyser frihet og kreativitet.

Danmark skal i 2020 være blant verdens fem førende land i lesing, matematikk og naturfag i de såkalte Pisa-undersøkelsene. Det slo Venstres partileder og statsminister Lars Løkke Rasmussen til orde for, da det dominerende regjeringspartiet nylig holdt landsmøte.

Men de 34 ordførerne bak en felles kronikk i Politiken 3. desember mener dansk skole heller bør preges av andre verdier: Kreativitet, innovasjon, problemløsning og samarbeidsevne.

I kronikken oppsummerer de erfaringene fra det treårige prosjektet Partnerskap om folkeskolen, som er gjennomført i deres kommuner i samarbeid med Kommunernes Landsforening.

Og konklusjonen er klar fra ordførerne, som tilhører både høyre- og venstresiden i dansk politikk:

– Rikspolitikerne skal ikke blande seg i den lokale skolen. Vi vil videre enn det fagfokuset som regjeringen de siste årene har hatt på folkeskolen, heter det i kronikken. Ordførerne mener framtiden vil kreve like mye av den enkeltes personlighet som av personens fagkunnskaper.

Mer enn fag

De 34 prosjektkommunene har gjennomført en mengde eksperimenter i de tre årene, og ordførerne er sultne på mer:

– Vi har mot til å utvikle undervisningen og gjennomføre prosjekter som appellerer til det nytenkende, det sprudlende, det nyttige, det ville og det følsomme. Og alt det andre som ligger utenfor det stringent faglige, skriver ordførerne, som vil ha en mer integrerende skole.

– Spesialundervisning er himmelropende dyr og hjelper for få barn. Intet tyder på at barn blir mer livsdyktige av å trekkes ut av sine normale klasser. De skal være en del av fellesskapet, de skal dra nytte av det, og de skal ha innflytelse på det. Vi tror at den kreative og samarbeidende folkeskolen utfordrer disse barna bedre, hevder ordførerne.

Skrevet av: Ole Martin Larsen

Powered by Labrador CMS