Nyheter

Anniken Huitfeldt vil ha ny barnevernsutdanning

Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt (Ap) har varslet endringer i utdanningen for dem som i framtiden skal arbeide i barnevernet.

Publisert Sist oppdatert

Departementet oppnevnte nylig et ekspertutvalg som skal utrede hvordan utdanningen kan bli bedre, og utvalget hadde sitt første møte denne uka.

- Hensikten er å sikre den framtidige kompetansen blant ansatte i barnevernet, slik at barn får best mulig støtte når de trenger barnevernets hjelp, understreker barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt.

Store forskjeller

I dag er det til dels store forskjeller i utdanningen av barnevernspedagoger og sosionomer. En annen svakhet er at barnevernet møter nye utfordringer som ikke er tilstrekkelig fanget opp i utdanningen.

Det gjelder endringer i barne- og ungdomskulturen, behovet for flerkulturell kompetanse, endret fokusering på mer bruk av hjelpetiltak i hjem og nærmiljø og økt bruk av fosterhjem framfor institusjon.

Ekspertutvalget ledes av professor Edvard Befring ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

Se mulighetene

- Jeg mener vi må styrke og fornye både den faglige og den etiske kompetansen i utdanningen. Det gjelder både grunnutdanningen og etter- og videreutdanningen. Jeg tviler på om det finnes så mange andre yrker som krever en så allsidig menneske- og samfunnsinnsikt og en så bunnsolid etisk forankring som arbeidet innen barnevernet, sier Befring til NTB

Han mener de ansatte i barnevernet må ha grunnleggende innsikt i de store forutsetningene barn og unge har for læring og utvikling og dermed de løfterike mulighetene de har for en god framtid som samfunnsborgere.

Fortapte

- Dette er et perspektiv som kan bidra til å løfte barnevernet til et nivå der man er i stand til å gi både støtte, oppmuntring og håp til den enkelte. Å betrakte barnevernsbarn som nærmest fortapte individer, er både ufaglig og uetisk, sier utvalgslederen.

Befring tror det i årene framover også kan bli vanskelig å finne tilstrekkelig mange og gode nok fosterhjem til de barna som ikke kan bo hjemme. Derfor er det viktig at barnevernsinstitusjonene er gode og formålstjenlige.

- Historisk har folkehøyskolene vært en suksess, kanskje kan de danne mønster for institusjoner med barnevernsungdommer, foreslår han.

Ulik utdanning

I dag bestemmer de 18 høyskolene og universitetene som tilbyr denne utdanningen, selv i stor grad hva som skal være innholdet i den.

- Studentene forteller at de lærer forskjellig på ulike steder. Vi ønsker at det skal være en likeverdig utdanning uansett hvor du går, sier Huitfeldt.

I dag er det også slik at barnevernstjenesten selv må lære opp nyansatte. Selv om de fleste er fornøyd med utdanningen de har fått, sier de at det krever veldig mye ekstra for å kunne gjøre jobben. Den opplæringen må de få der de begynner å arbeide.

Utvalget skal arbeide med forslagene til bedret barnevernsutdanning i ett år og skal levere sin sluttrapport i april 2009.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS