Nyheter
Aktivt barnevern med suksess i Spydeberg
SPYDEBERG: Barnevernstjenesten i Spydeberg venter ikke på at barnevernssakene skal komme til dem. I stedet drar de ut der barna og problemene finnes.
- Vi ser at det tar tid før problemer blir oppdaget og gjort noe med. Derfor drar vi ut av kontoret og dit barn og unge er. Da blir det lettere å fange opp problemer på et tidlig tidspunkt, sier Eldbjørg Willassen, leder for barnevernstjenesten i Spydeberg.
Kommunal Rapport har skrevet om lange køer hos barnevernet og frister som ikke overholdes. I Spydeberg har antall saker vært stabilt de siste tre årene, og ikke én sak har ligget lenger enn fristen på tre måneder.
- Det kommer ikke av seg selv, sier Willassen og ramser opp noen av suksessfaktorene:
* Barnevernet i Spydeberg har jevnlige møter med skolene, PPT, helsesøster, sosialtjenesten og politiet.
* Spydeberg ungdomsskole har en sosionom i 50 prosent stilling.
* Kommunen har kjøpt gårdsbruket Vollene som barnevernstjenesten bruker flittig.
- Barnevernstjenesten er blitt mer synlig og terskelen for å ta kontakt lavere. Vi kan for eksempel få en telefon fra en forelder som ber oss snakke med datteren som har vært aggressiv i det siste. Det gjør vi uten at det trenger å bli noen barnevernssak av det. Jeg er fornøyd med at vi har oppnådd såpass stor tillit i lokalsamfunnet, sier Willassen.
Hjelp i skolen
Pernille Lauten Basberg (15) går på 10. trinn ved Spydeberg ungdomsskole. Hun er en av rundt 20 elever som fra tid til annen snakker med sosionom Lise Ryan.
Hun sier det betyr mye å ha en voksen i nærheten og som ikke er læreren.
- Vi kan snakke med Lise om ting som er vanskelig. Er det lenge siden jeg har gitt lyd fra meg, pleier hun å sende en sms og spørre hvordan jeg har det, sier 15-åringen.
Ryan sier det er flere grunner til at elevene oppsøker henne.
- Det kan være problemer knyttet til familie, konflikter elever imellom eller fysiske plager som skyldes psykiske problemer.
Hun begynte i en 20 prosent stilling i 2000. Nå er stillingen økt til 50 prosent.
Ryan jobber både med enkeltelever og større grupper.
Else Marit Nybakken, klassekontakt for 9. trinn synes Ryan er en god faglig støtte for lærerne.
- Hun kan hjelpe til med å veilede elevene eller overta der vi ikke strekker til, sier Nybakken.
Gårdsliv
For sju år siden sikret Spydeberg kommune seg Vollene gård etter påtrykk fra barnevernstjenesten.
Noen barn har alternativ skoledag på gården om formiddagen, mens barn som trenger litt ekstra oppfølging, har et tilbud på ettermiddag. De flyr i skogen, leker med kaninene eller er med på andre aktiviteter sammen med miljøarbeiderne på gården.
Arbeids- og velferdsetaten, NAV, tilbyr også arbeidstrening på Vollene.
Tom Erik Lysenstøen (12) har alternativ skoledag på gården hver tirsdag og torsdag. Resten av uka går han i sjuende klasse på Hovin skole.
12-åringen viser rundt på gården og tar oss først med til kaninene.
- De hadde jeg ansvar for å mate tidligere, men ikke nå lenger, sier Lysestøen og stikker hånden inn i ett av burene. Kaninen hoper raskt over i den andre bingen.
Han lukker buret og går inn i det som tidligere var fjøset på gården. Det er gjort om til snekkerverksted nå.
- Her lager vi utemøbler, forklarer Lysenstøen. Her hører også Morteza Rikaby (14), Kim André Olsen (20) og lærer Ulf Andersen til.
Læreren forteller at praktiske ferdigheter blandes med matte og norsk.
Lysenstøen trives godt i snekkerbua, men sier snekkerlivet kan være en utfordring:
- Du må ha tålmodighet når du skal pusse møblene, sier han.