Nyheter

7.000 barn får gratis svømmekurs i juni

Svømmeaksjonen 2010 tilbyr denne måneden svømmekurs til barn mellom seks og ti år. Svømmeforbundet etterlyser politisk engasjement for å bedre undervisningen i skolen.

Publisert Sist oppdatert

Når Svømmeaksjonen 2010 starter mandag skal 7.000 barn lære å ta sine første svømmetak. Det er tredje gangen aksjonen arrangeres. De to foregående årene har til sammen 11.000 lært å bli trygge i vannet.

Aksjonen finansieres med midler fra Gjensidigestiftelsen. Presidenten i Norges Svømmeforbund,Per Rune Eknes, er takknemlig for støtten, men sier til NTB at han ønsker å stille politikerne til ansvar.

– Å kunne svømme er et av kompetansemålene for elever i fjerde klasse. Likevel er det svært mange barn som ikke når målet om svømmeferdighet. Hvem skal ta ansvaret for alle de andre barna som frarøves livreddende lærdom? Er det riktig at foreldre skal ta dette ansvaret, når det er et fag i skolen, spør Eknes.

Stort behov

Behovet for svømmekurs er langt større enn det Svømmeaksjonen klarer å dekke. Foreldre og andre ildsjeler har i år søkt om svømmeundervisning både for egne og andres barn. Totalt har det kommet inn 1.215 søknader om kurs for grupper, til sammen ønsket nærmere 15.000 barn å delta. Under halvparten får muligheten.

– Åtte barn under 15 år mistet livet i vannet i fjor, mot tre i 2008. Tross økningen kan ikke Svømmeforbundet se at politikerne har gjort noe for å bedre svømmeundervisningen i skolen. Hvis barn ikke kan lese eller regne bra nok henges skolene ut i media. Hvorfor er det ingenting som skjer når skolene ikke lærer barna å svømme? Vi må ikke glemme at svømming er det eneste faget der kunnskapsmangel kan være direkte dødelig, sier Eknes.

Tiltak fra toppen

Hvordan skolene legger opp svømmeundervisningen varierer veldig, noe som gjenspeiles i statistikken. På landsbasis er det bare halvparten av alle norske barn mellom seks og ti år som kan svømme. Det viste en undersøkelse gjennomført av Norges Svømmeforbund og Redningsselskapet i 2009. Jo bedre tilgang på svømmeanlegg og jo flere undervisningstimer ungene fikk, jo bedre var ferdighetene.

– Det får ingen konsekvenser for de kommunene som ikke sørger for at barna lærer det de skal. Nå må det komme tiltak fra toppen. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen og Kunnskapsdepartementet kan velge å gjøre det ved å gå aktivt inn og gjøre kravene mer konkrete og gjennomførbare for kommunene. Eller de kan velge den feige måten, som blir å legge skylden på kommunene og stille dem til ansvar med ris bak speilet, sier Eknes.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS