Nyheter

Vil fjerne premieavviket
Flere kommuner går nå inn for å fjerne ordningen med premieavvik, som har kunstig forbedret kommuneregnskapene med 25 milliarder kroner. De får delvis støtte fra statlig hold.
Kommunaldepartementet har foreslått at reglene for hvordan premieavvik behandles i regnskapet, forandres. De fleste kommunene fører premieavviket som en utgift i driftsregnskapet over 15 år. Departementet vil redusere dette til 10 år.
I høringsrunden konkluderer flere kommuner med at hele ordningen må bort. Det kommer fram mye kritikk av både ordningen og forslaget til endring:
- Ordningen har ikke fungert etter hensikten.
- De tekniske forutsetningene bommer for mye på virkeligheten.
- Forslaget som nå fremmes er konkurransevridende.
- Det er ikke utredet økonomiske konsekvenser av forslaget.
Fylkesmann: Går ikke langt nok?
Kommunene får uventet støtte fra Fylkesmannen i Rogaland. Fylkesmannen går ikke direkte inn for å fjerne ordningen, men er i tvil om departementets forslag går langt nok.
- Et forslag fra økonomihold i kommunene er at en går helt bort fra dagens modell, at det akkumulerte premieavviket blir ført til utgift og at det blir innført en særregel om at underskudd som oppstår i forbindelse med dette, kan dekkes inn over flere år enn ellers. Vi ber om at departementet vurderer en slik løsning, heter det blant annet i uttalelsen fra Fylkesmannen.
Som kommunal-rapport.no tidligere har skrevet, mener også KS at forslaget fra departementet ikke går langt nok. Kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp) betegnet tidligere i høst ordningen med premieavvik som “en pest og en plage”.
Rådmann i Gjøvik og styreleder i Pensjonskontoret, Trond Lesjø, kritiserer Kommunaldepartementet for ikke å se ordningen med premieavvik i et større perspektiv. Gjøvik er en av kommunene som går inn for å fjerne hele ordningen.
Må få kompensasjon
Hvis ordningen beholdes, må forutsetningene for hvordan pensjonskostnaden beregnes bli langt strengere, mener Lesjø. Det vil føre til langt høyere kostnader, og dette må staten kompensere.
Kompensasjon krever også Fagforbundet, som støtter kommunene i at hele ordningen bør fjernes.
Norges kemner- og kommuneøkonomers forbund, NKK, vil også avvikle ordningen fra neste år. Rune Stifjell, leder av fagutvalg for økonomi, skriver i høringsuttalelsen at innbetalt pensjonspremie bør føres som kostnad fra 2012. Oppsamlet premieavvik fram til nå gjøres opp etter dagens regler fram til 2026.
Revisorforeningen er også kritisk.
- Bakgrunnen for at regnskapet belastes med netto pensjonskostnad i stedet for premie, framstår som uklar, heter det i høringsuttalelsen.
Storbykritikk
Både Oslo og Bergen er også kritiske til forslaget fra Kommunaldepartementet. Ifølge beregningene i hovedstaden vil premieavviket bare øke i årene framover, selv med det nye forslaget. I tillegg er Oslo meget kritisk til at endringen i regnskapsføring skal gjelde allerede fra i år.
- Det kan umulig være i tråd med prinsippet om budsjettmessig stabilitet og forutsigbarhet, heter det i høringsuttalelsen.
Bergen og enkelte andre kommuner mener også at enkelte punkter forslaget er konkurransevridende, til fordel for Vital og Storebrand - på bekostning av kommunale pensjonskasser og KLP. I Vital og Storebrand slipper kommunene å skyte inn egenkapital, noe som er et krav i KLP og selvstendige kasser.
Pensjonspremie: Det kommunen betaler til pensjonsleverandøren hvert år.
Pensjonskostnad: En teoretisk beregnet størrelse, basert på forutsetninger vedtatt av Kommunaldepartementet.
Premieavvik: Forskjellen på kostnad og premie. Denne forskjellen (vanligvis er premie større enn kostnad) føres som inntekt i det inneværende året, for så å bli først som utgift i framtidige driftsregnskaper.