Nyheter

Togforsinkelser gir flere vedlikeholdskroner

Også regjeringen erkjenner at vinterens togkaos gjør det nødvendig å framskynde vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet.

Publisert Sist oppdatert

I revidert nasjonalbudsjett foreslår regjeringen 274 millioner friske kroner bevilget til jernbanenettet. I tillegg overføres rundt 200 millioner kroner fra i fjor.

– Som et første steg, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Det legges også opp til omdisponeringer innen drift, vedlikehold og investeringer, ifølge statsråden.

Riksveiene får 259 millioner friske kroner.

215 millioner

Bergensbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen skal rustes opp for 215 millioner. På veisiden avsettes blant annet 80 millioner til videre utbygging av Kvivsvegen i Møre og Romsdal, 70 millioner til generell drift og vedlikehold av riksveier og 59 millioner til økt vederlag til såkalte OPS-prosjekter.

Av midlene til økt vedlikehold er 50 millioner kroner hentet inn ved en omdisponering av utbyggingsmidler. Disse er tidligere satt av til prosjektet «Dobbeltspor Bergen stasjon–Fløen», som er midlertidig stanset blant annet på grunn av manglende signalfaglig kompetanse i Jernbaneverket, ifølge Samferdselsdepartementet.

Fredag ble det også kjent at regjeringen setter av 64 millioner kroner til planlegging av dobbeltsporet Oslo–Ski.

– Viktig

Jernbanedirektør Elisabeth Enger er svært positiv til mer penger til vedlikehold.

– Med denne bevillingen kan vi holde maksimalt trykk på vedlikeholdsarbeidet denne sesongen, sier hun.

Midlene gjør Jernbaneverket i stand til raskere å gi jernbanen noe av løftet som trengs.

– En pålitelig jernbane er viktig for å fylle de krav samfunnet stiller til et moderne transportnett, sier jernbanedirektøren.

På rett spor

Ikke helt overraskende, kanskje, men regjeringskollega og SV-leder Kristin Halvorsen mener nå togpolitikken er på rett spor igjen.

– Regjeringen følger nå opp SVs forslag om å bruke mer penger for å reparere nedslitt jernbane raskere. Dette er vi veldig glade for, sier Halvorsen.

Hun påpeker at 274 millioner av de totalt 410 millioner kronene til ekstra vedlikehold og fornyelse, er friske penger. Dette kommer i tillegg til den store satsingen på å reparere jernbanelinjer i Oslo-området som allerede ligger inne i statsbudsjettet, påpeker hun.

– Med dette øker vi budsjettet for vedlikehold og fornyelse med 37 prosent i 2010 i forhold til i fjor. Jernbaneverket sier de ikke er i stand til å bruke mer i år, sier SV-leder Halvorsen.

Hun erkjenner at norsk jernbane er preget av flere tiårs forsømmelser under skriftende regjeringer.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS