Nyheter

Sykkel-VM krever kommunal garanti
Tre byer kniver om å få arrangere sykkel-VM i 2016. Hva det vil koste dem, vet foreløpig ingen.
Minst 10 millioner euro, eller rundt 80 millioner kroner, vil det koste å arrangere verdens femte største idrettsarrangement. Hvor stor del av regningen som tilfaller arrangørbyen, vil ikke sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen uttale seg om.
Det vil koste
Det blir enten Bergen, Stavanger eller Drammen som kan få muligheten til å søke sykkel-VM i 2016. Det har Norges Cykleforbund (NCF) avgjort. 21. november vil forbundet offentliggjøre hvilken by de mener bør bli vertskap for VM i 2016, dersom forbundet finner at det er mulig å reise tilstrekkelig finansiering av mesterskapet.
Før helga falt Kristiansand, Lillestrøm, Sandefjord og Trondheim ut av lista over aktuelle arrangørbyer. Harald Tiedemann Hansen sier til Kommunal Rapport at alle fire var kvalifiserte til å arrangere et VM, men at de måtte velge ut tre. De nærmeste ukene skal Bergen, Stavanger og Drammen møte Sykkelforbundet og snakke om økonomi, opplyser presidenten.
– Arrangørbyen vil få utgifter. Hvor store de blir, kan vi ikke svare på ennå.
Krever garantier
Det kreves ingen anleggsutbygging for et VM i landeveissykling. Men det er stort behov for mobil infrastruktur i form av flyttbare tribuner, og sperregjerder mellom publikum og syklister. Politi og vakthold blir også en stor kostnad. I tillegg forventes det at kommunen stiller med nødvendige tjenester, som renhold.
– Det internasjonale sykkelforbundet UCI krever at søkerlandet må gi finansielle garantier. Økonomien må være i orden for at vi skal ha trygghet for å gå videre med den, sier Hansen.
I praksis betyr dette at kommunen, eventuelt i samarbeid med fylkeskommunen, må gi finansiell ryggdekning for arrangementet. Staten kommer ikke til å gi garanti for et sykkel-VM.
– Stor effekt
Sykkelpresidenten mener at det vil komme hundrevis av journalister fra hele verden til Norge, dersom én av de tre byene får mesterskapet i 2016, og at sammenlignet med ski-VM i Oslo i vinter, er innsatsen lav og gevinsten høy. Sykkel-VM har rundt 250 millioner tv-seere, opplyser Hansen. Han mener eksponeringen av Norge vil være mer her verdifull enn i ski-VM.
I februar skal sykkeltinget avgjøre om Norge skal søke. Det blir i så fall i hard konkurranse, siden Frankrike vil være blant søkerlandene.
– Skal vi søke, må vi føle oss sikre på at vi er i stand til å levere en søknad som er bedre enn noen av de andre søkerne, Det har disse tre byene absolutt potensial til, sier Hansen.