Nyheter

Setter penger i Haukelibanen

Vestlandskommuner investerer penger i Haukelibanen, i håp om raskere togforbindelse over fjellet til Østlandet.

Lyntog over Haukelifjellet vil gi fordeler både for transport, næringsutvikling og miljøet, tror stadig flere kommuner, som setter penger i prosjektet.

I løpet av det siste halvåret har Norsk Banes aksjekapital for Haukelibanen vokst seg nesten tre ganger så stor, fra snaut tre millioner til i overkant av åtte millioner kroner. Flere kommuner har kommet til, mens andre har utvidet sin aksjepost.

De to Rogalands-kommunene Suldal og Sauda, har gått inn med mest, litt over to millioner kroner til sammen.

Laura Seltveit (Ap), ordfører i Sauda, sier til Stavanger Aftenblad at Haukelibanen vil være et kjempestort fremskritt for distriktet.

- Med Haukelibanen kan vi komme til Oslo på to timer. I dag tar det to timer å komme seg til Haugesund. Vi vil også få kortere vei til Stavanger, bare 40 minutter mot to timer med båt i dag.

Et samlet bystyre i Haugesund har gått inn for å øke aksjeposten fra 10.000 til 100.000 kroner. Ordfører Petter Steen jr. (H) sier han tror lyntog vil komme også i Norge.

Han sier Haukelibanen framfor Den sørnorske høgfartsringen (Bergen-Haugesund-Stavanger-Kristiansand-Oslo) vil ha flest fordeler for sjøfartsbyen, med blant annet kortere reisetid fra vest til øst.

Jørg Westermann, daglig leder i Norsk Bane, har kjempet for Haukelibanen i 18 år. Han sier at skal man komme i mål og få Haukelibanen på plass innen 2020, må Stortinget senest i 2009 gjøre vedtak om trasé og finansiering. Før de kan gjøre det, kreves grundigere utredninger.

Powered by Labrador CMS