Nyheter
Namsos og Mosjøen slåss om stein
Den verdifulle bergarten aplitt, som finnes i store mengder i Namsskogan, skal utvinnes. Men skal den skipes ut fra Namsos eller Mosjøen?
De to alternativene er enten å benytte Nordlandsbanen for å frakte aplitten til en havn i Mosjøen, eller å ruste opp den for lengst nedlagte Namsosbanen og skipe den ut fra Namsos.
Der må det i så fall bygges ny kai og den nedlagte jernbanestrekningen på 55 kilometer må gjenåpnes. Opprusting av jernbanen kan koste 100 millioner, ifølge Morten Stene (Ap), ordfører i Namsos.
- Vi er en næringsfattig del av landet og en slik stor industrisatsing vil ha mye å si for oss. Det kan dreie seg om 130 nye arbeidsplasser. Andre bedrifter har også vist interesse for jernbanen.
Jann-Arne Løvdahl (Ap), ordfører i Vefsn kommune, håper valget av faller på Mosjøen.
- Området er regulert og alt ligger til rette. Vi trenger nye arbeidsplasser og er interessert i aktivitet. Jernbanen ligger her alt. Vi må bare bygge ut en liten strekning fram til industriområdet i Holandsvika, opplyser Løvdahl.
Vrient valg
Aplittforekomsten skal utvinnes av selskapet Heli Utvikling AS. De største aksjonærene er gründer Hallvar Eide og Petter Knardal. Selve gruvedrifta er det Knardal Maskin som skal stå for, ifølge Namdalsavisa.
Daglig leder i Heli Utvikling AS, Rune Godøy, sier til Kommunal Rapport at selskapet foreløpig ikke har tatt noen endelig beslutning om utskipningshavn.
- Det dukker stadig opp nye elementer og begge alternativene har fordeler og ulemper. Vi skynder oss så fort vi kan, men vi er veldig avhengig av å velge riktig løsning. Derfor vil vi være sikre på at vi tar riktig avgjørelse, sier han. Det avgjørende vil være logistikken.
- Det er snakk om store volum på sikt, så vi trenger stort areal.
Administrasjonen i Heli Utvikling AS fikk i forrige uke fullmakt fra generalforsamling og styre til å forhandle fram en løsning med partene.