Nyheter

Koster 142 milliarder å ordne forfalte kommunale bygg

Prislappen for å sette i stand alle kommunale bygninger her i landet er 142 milliarder kroner. Det viser en rapport som Multiconsult og PwC har gjort for kommunenes interesseorganisasjon KS.

Publisert Sist oppdatert

Vedlikeholdsetterslepet er enormt, konstaterer rapporten.

- Det vil koste 142 milliarder kroner å få feilfrie bygg. Hvis man tillater at byggene har mindre alvorlige feil, vil det koste 94 milliarder kroner over en tiårsperiode, sier Olav Ulleren, administrerende direktør i KS, til Nationen.

Til sammen 116 kommuner og elleve fylkeskommuner med til sammen 10.000 bygninger har vært med i undersøkelsen.

En tredel av bygningene i undersøkelsen fremstår i god eller tilfredsstillende stand. Like mange er delvis utilfredsstillende og må gjøres noe med. Den resterende tredelen er dårlig og har store tekniske mangler.

- Staten skal legge rammevilkårene til rette, men det er kommunene selv som må gjøre jobben med å vedlikeholde bygningene. Den jobben har de ikke gjort godt nok fram til nå, sier Ulleren.

Kommunene opplyser at de må prioritere akutte problemer foran mer langsiktig vedlikehold. Mange kommuner mener dessuten at de har det trangt økonomisk. I tillegg mener Ullern at det gir lite politisk prestisje og oppmerksomhet for kommunene å vedlikeholde barnehager, skoler og sykehjem.

- Som politiker har man større mulighet for gjenvalg hvis man åpner et nytt bygg enn hvis man tar vare på det man allerede har, sier han.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS