Nyheter
Frykter veiforfall
NHO er svært bekymret over at regjeringen bare vil gi fylkene 1 milliard kroner ekstra til de nye fylkesveiene neste år.
Veksten i de frie inntektene gir rom for at fylkeskommunene kan bruke 1 milliard kroner neste år på riksveier som da blir fylkesveier, mener regjeringen. Det mener Næringslivets Hovedorganisasjon er altfor lite.
– Debatten den siste tiden i mediene og rapporten fra Multiconsult i regi av KS har vist at det er et stort etterslep på vedlikeholdet. Derfor ser vi med stor bekymring på utviklingen, sier seniorrådgiver Jan-Bertil Lieng i NHO til Kommunal Rapport.
– Er det fare for at fylkene arver et stort veiproblem?
– Ja, det ligger i sakens natur når de får overført 80 prosent av statens veinett. For det får fylkene den ene milliarden ekstra, pluss 2 milliarder kroner i rentekompensasjon, for transporttiltak. I valgkampen var Sp ute og lovet 2 milliarder kroner, så det kan tyde på at dette er et løftebrudd, sier Lieng.
Multiconsult-rapporten, som var klar tidligere denne måneden, slo fast at fylkene og kommunene vil ha et årlig investeringsbehov på sine veier på 3,6 til 5 milliarder kroner.
Myndighetskontakt Bjarne Haslund i KS sier at den ene milliarden fylkene får ekstra neste år, er for lite til å hente inn etterslepet i løpet av få år.
– Det er ennå uklart hvilke bindinger som ligger på de oppgavene som fylkeskommunene har overtatt, blant annet i forhold til økte kostnader til vedlikehold og ferjekontrakter. Vi har etterspurt disse tallene, men ikke fått dem ennå. Vi er lovet mer materiale i forbindelse med konsultasjonsmøtet med regjeringen 3. november, sier han.
Fylkeskommunene skal overta 18.500 kilometer med riksveier fra nyttår. Det innebærer at de får ansvar for 44.000 kilometer vei totalt.