Nyheter

Frykter veiforfall

NHO er svært bekymret over at regjeringen bare vil gi fylkene 1 milliard kroner ekstra til de nye fylkesveiene neste år.

Publisert Sist oppdatert

Veksten i de frie inntektene gir rom for at fylkeskommunene kan bruke 1 milliard kroner neste år på riksveier som da blir fylkesveier, mener regjeringen. Det mener Næringslivets Hovedorganisasjon er altfor lite.

– Debatten den siste tiden i mediene og rapporten fra Multiconsult i regi av KS har vist at det er et stort etterslep på vedlikeholdet. Derfor ser vi med stor bekymring på utviklingen, sier seniorrådgiver Jan-Bertil Lieng i NHO til Kommunal Rapport.

– Er det fare for at fylkene arver et stort veiproblem?

– Ja, det ligger i sakens natur når de får overført 80 prosent av statens veinett. For det får fylkene den ene milliarden ekstra, pluss 2 milliarder kroner i rentekompensasjon, for transporttiltak. I valgkampen var Sp ute og lovet 2 milliarder kroner, så det kan tyde på at dette er et løftebrudd, sier Lieng.

Multiconsult-rapporten, som var klar tidligere denne måneden, slo fast at fylkene og kommunene vil ha et årlig investeringsbehov på sine veier på 3,6 til 5 milliarder kroner.

Myndighetskontakt Bjarne Haslund i KS sier at den ene milliarden fylkene får ekstra neste år, er for lite til å hente inn etterslepet i løpet av få år.

– Det er ennå uklart hvilke bindinger som ligger på de oppgavene som fylkeskommunene har overtatt, blant annet i forhold til økte kostnader til vedlikehold og ferjekontrakter. Vi har etterspurt disse tallene, men ikke fått dem ennå. Vi er lovet mer materiale i forbindelse med konsultasjonsmøtet med regjeringen 3. november, sier han.

Fylkeskommunene skal overta 18.500 kilometer med riksveier fra nyttår. Det innebærer at de får ansvar for 44.000 kilometer vei totalt. 

Powered by Labrador CMS