Nyheter

- Det er ingen nye lovtolkninger fra Kommunaldepartementet. Bergen kommune må følge lover og regler som alle andre, sier kommunalminister Liv Signe Navarsete (Arkivfoto: Joakim S. Enger)
- Det er ingen nye lovtolkninger fra Kommunaldepartementet. Bergen kommune må følge lover og regler som alle andre, sier kommunalminister Liv Signe Navarsete (Arkivfoto: Joakim S. Enger)

- Bergen må følge lover og regler

– Den politiske ledelsen i Bergen må ta ansvar. Skal vi ha et velfungerende demokrati, må man rette seg etter det regelverket som gjelder for alle, sier kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp).

Publisert Sist oppdatert

«Jeg vil på det sterkeste imøtegå påstandene om politisk innblanding, jeg synes de er ganske urimelige»

Navarsete avviser overfor Kommunal Rapport beskyldningene fra Bergen kommune om å drive politikk i saken om det ulovlige budsjettet i Bergen.

– Vi driver ikke politikk i slike saker. Dette handler heller ikke om statlig inngripen i lokaldemokratiet. Opposisjonen i Bergen krevde kontroll av om budsjettet er lovlig eller ikke. Det blir gjort i mange kommuner og er en viktig del av lokaldemokratiet. Jeg har ikke grepet inn politisk i saken.

Lovlighetskontroll

Navarsete viser til at det var et mindretall i kommunen som krevde lovlighetskontroll av budsjettet.

– Det er en del av demokratiet vårt. Et annet grunnleggende element i demokratiet er at vi må følge de lover og regler som finnes. Også Bergen. Saken er en rent faglig vurdering og innebærer ingen endring av praksis fra Kommunaldepartementets side. Årsaken til at norske kommuner ikke skal bruke engangsinntekter i driften, er at de har som oppgave å sørge for stabile velferdstjenester. En kan ikke legge inntekter til grunn som en ikke har på lang sikt.

– Betyr dette at alle kommunale eiere av BKK skal behandle det ekstraordinære utbyttet på samme måte?

– Lovverket gjelder for alle. Jeg vet at Fylkesmannen har sendt ut brev til andre kommuner. Så vidt jeg vet, har de aller fleste, om ikke alle, rettet seg etter Fylkesmannens henstilling. Bergen framstår i en særstilling i denne saken, der en nekter å følge reglene.

– Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt er blant dem som mener staten går for langt i detaljstyringen her?

– Reglene som i sin tid ble endret gjaldt inntekter som kommer ved salg av finansielle anleggsmidler – altså aksjesalg. Vurderingen som er gjort i departementet, er at det ikke er grunnlag i forarbeidene til lovendringen som tilsier at reglene kan brukes for inntektsføring av utbytte, som det er snakk om i denne saken. Utbytteinntekter ble ikke omfattet av endringen. Tolkningen av regelverket er nøyaktig den samme som før. Jeg vil på det sterkeste imøtegå påstandene om politisk innblanding, jeg synes de er ganske urimelige. Vi har fulgt helt vanlig saksgang i forhold til lovlighetskontrollen, sier Navarsete.

• Bergen kommune har budsjettert med ekstraordinært utbytte fra BKK i driftsbudsjettet.

• Et mindretall i bystyret krevde lovlighetskontroll av budsjettet.

• Fylkesmannen ga mindretallet medhold, og opphevet budsjettvedtaket.

• Bergen kommune klagde avgjørelsen inn for Kommunaldepartementet, som stadfestet Fylkesmannens konklusjon.

Powered by Labrador CMS