Nyheter

– Vil lytte til elevenes erfaringer

Kunnskapsdepartementet kan ikke love regelendring, men lover å vurdere anbefalinger fra Barneombudets eksperter, forsikrer statssekretær Elisabet Dahle.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere denne uken kom en rapport fra Barneombudet om hvordan barn som har opplevd katastrofer kan få bedre oppfølging av myndighetene. Barneombudet har benyttet seg av ni eksperter, ungdom som har opplevd terrorangrepet på Utøya, i arbeidet med rapporten.

Les også: Ber om endringer i opplæringsloven

– Vi vil lytte til de erfaringene som elever og lærere nå har gjort seg. Vi vil være i dialog med utdanningsdirektørene hos fylkesmennene for videre oppfølging lokalt og regionalt, sier statssekretær Elisabet Dahle til Kommunal-rapport.no.

Ser ikke behov for regelendring

Barneombudets eksperter tar til orde for å endre opplæringsloven, for å lette skolehverdagen til ungdom som har opplevd katastrofer. En slik lovendring ønsker ikke statssekretæren.

– Vi tok en grundig gjennomgang av lovverket i forkant av rettssaken. Vi vurderte at lovverket gir den tilstrekkelige fleksibiliteten som er nødvendig for å ivareta disse elevene, sier hun. Heller ikke ekspertenes anbefaling om at elever som har opplevd katastrofer skal slippe å få registrert alt fravær, vil bli fulgt opp.

– Retningslinjene for fraværsføring tar høyde for at elever har ulike grunner for fravær og ulike behov for oppfølging. Det er viktig at skolen har oversikt over elevenes fravær. På den måten kan skolene fange opp de elevene som av ulike grunner for fravær og ulike behov for oppfølging, sier Dahle.

Får inntil 10 fraværsdager

Statssekretæren viser til et brev datert april, som kunnskapsministeren sendte ut i forkant av terrorrettssaken.

«Jeg vet at mange av elevene deres har stort fravær. Som dere vet skal elevers fravær som utgangspunkt føres på vitnemålet og kompetansebeviset. Men for fravær som skyldes sykdom, psykiske påkjenninger, vitneplikt eller ved deltakelse i politisk arbeid kan elevene kreve at totalt 10 fraværsdager i et opplæringsår ikke blir ført på vitnemålet», skriver ministeren her.

Les brevet fra kunnskapsministeren her.

Elever som har et fravær utover disse 10 dagene, kan kreve å få årsaken nevnt i et eget vedlegg til vitnemålet.

«Det er ikke noe krav om at det er årsaken til de siste fraværsdagene som nevnes i et slikt vedlegg, så dersom fraværskvoten allerede er oversteget for eksempel grunnet politisk arbeid, kan dette oppgis som årsak i vedlegget. Jeg ber om at dere tar eleven og eventuelt foresatte med på råd når dette vedlegget utformes», understreker ministeren.

Kan klage til fylkesmannen

I ekspertgruppens rapport kommer det fram flere eksempler på at ungdom som opplevde Utøya ikke får den tilpasningen de føler de har behov for.

På pressekonferansen tidligere denne uken fortalte en av ekspertene at han følte seg presset til å delta på skytetrening som en del av gymnastikkopplæringen. Etter å ha nektet å delta på dette flere ganger, mottok han varsel om at grunnlaget for gymkarakter kunne falle bort.

– Er det akseptabelt at ungdommer fra Utøya ikke opplever spesiell tilrettelegging fra skolen?

– Vi har bedt skolene om å være fleksible og se handlingsrommet innenfor gjeldende regelverk. Elevene er forskjellige og har ulike behov. Det er derfor nødvendig med individuelle løsninger. Dette må skolene, elvene og deres foreldre samtale om.

– Hva er din anbefaling til elever som har vært utsatt for krisesituasjoner, men som opplever at skolene ikke tilrettelegger skolehverdagen?

– Snakk med den læreren du har størst tillit til først. Sosiallærer eller helsesøster på skolen kan også forhåpentligvis gi god støtte og veiledning. Hvis elevene og deres foreldre ikke opplever å bli hørt verken av lærerne eller av rektor, kan de kontakte fylkesmannen og klage på at de ikke får den opplæringen de har krav på.
 

Powered by Labrador CMS