Nyheter

Forhandlingsdirektør Hege Mygland i KS vil gi rektorene større mulighet til å bestemme hva lærerne skal bruke tiden på. Det er Utdanningsforbundet sterkt uenig i. Foto: Patrick da Silva Sæther.
Forhandlingsdirektør Hege Mygland i KS vil gi rektorene større mulighet til å bestemme hva lærerne skal bruke tiden på. Det er Utdanningsforbundet sterkt uenig i. Foto: Patrick da Silva Sæther.

Vil gi lærerne lengre arbeidsår

Skal rektorene bestemme mer over lærernes arbeidstid? Skal lærerne ha lengre arbeidsår? Ja mener KS. Nei mener Utdanningsforbundet. Til våren blir det kamp.

Publisert Sist oppdatert

Forhandlingene om en ny avtale om lærernes arbeidstid brøt sammen onsdag. Utdanningsforbundet og KS er blant annet rykende uenig i hvor langt arbeidsår lærerne skal ha og hvor mye rektorene skal bestemme over lærernes arbeidstid. Forhandlingsdirektør Hege Mygland i KS sier at kommunene ønsker større styringsrett overfor sine skoler.

– Rektorene trenger større handlingsrom overfor arbeidstidsavtalen. Skolen har endret seg, og arbeidstidsavtalen bør endres i takt med utviklingen. Skolene har utfordringer blant annet innenfor pedagogisk ledelse, kompetanse, nye undervisningsformer og tid til elevene. Lærerne har høy arbeidsbelastning, derfor vil vi organisere arbeidstiden slik at lærerne jobber noen flere dager i elevfrie perioder – mot at noen andre arbeidsdager ble kortet ned, sier Mygland til Kommunal Rapport.

I dag er et ordinært årsverk for en lærer 1.687,5 timer fordelt på 39 uker. 38 av ukene er sammenfallende med den tiden elevene er på skolen, mens én uke er satt av til planleggingsdager og utvikling.

Lærerkravet

Det viktigste kravet fra Utdanningsforbundet er å redusere tiden som kontaktlærerne har til undervisning. I dag har kontaktlærerne én time redusert undervisningstid i uken for å utføre de oppgavene denne jobben innebærer.

– Vårt hovedmål i forhandlingene har vært å sikre lærerne en lettelse i arbeidshverdagen, slik at de får bedre mulighet til å gjøre en god jobb. Særlig kontaktlærerne sliter med et stort arbeidspress som følge av nye og mer tidkrevende oppgaver. Tilstrekkelig tid for denne gruppen har derfor vært et entydig ønske fra medlemmene våre, skriver Bjerkestrand i en pressemelding.

Hege Mygland sier at det vil koste 1,4 milliarder kroner å redusere arbeidstiden til kontaktlærerne med to timer.

– Vi er villige til å diskutere mer redusert arbeidstid, men vi ønsker et mer fleksibelt system. Vi ønsker at skolelederen ved den enkelte skole skal fastsette hvem som skal undervise færre timer. Behovet kan variere etter for eksempel vanskelige klasser eller kompetansebehov, sier Mygland.
 
Partene vil ta opp igjen forhandlingene om arbeidstidsavtalen under vårens lønnsoppgjør. Det er ennå ikke bestemt når forhandlingene skal starte, men oppgjøret skal være ferdig til 1. mai.

I dag regulerer en sentral særavtale hva lærerne hvordan lærerne skal bruke sin tid. Tiden er delt slik:

* Undervisningstid: Utgjør mellom 27 til 47 prosent av lærernes årsverk, avhengig av skoleslag og fag. Kontaktlærere, lærere over 55 år, rådgivere/sosiallærere og lærere med en spesielt krevende arbeidssituasjon har rett til lavere undervisningsomfang.

* Annen arbeidstid: Utgjør mellom 30 og 40 prosent av årsverket, avhengig av skoleslag og fag. Innebærer blant annet fagligadministrative oppgaver, samarbeid med foresatte og instanser utenfor skolen, for- og etterarbeid til undervisningen.

* Selvstendig tid: Utgjør 23 til 32 prosent av lærernes årsverk. Dette er arbeidstid som læreren selv disponerer.

Powered by Labrador CMS