– Jeg tror nok at det vil bli skuffelse, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om nedskaleringen av Nasjonal transportplan.

– Jeg tror nok at det vil bli skuffelse, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om nedskaleringen av Nasjonal transportplan.

Foto: Janne Møller-Hansen, VG
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Store samferdselsutbygginger legges på is

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener Nasjonal transportplan (NTP) er urealistisk og varsler at store samferdselsutbygginger vil bli lagt på is.

I fjor vår la daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) fram tidenes største utbyggingsplan for transportsektoren i Norge. Nå stemples planen som urealistisk av etterfølgeren, Jon-Ivar Nygård, melder TV 2.

– Jeg tror nok at det vil bli skuffelse, sier samferdselsminister Nygård.

Samferdselsministeren mener det i dagens situasjon ikke lenger er realistisk å følge opp alt som ligger inne i forrige regjerings NTP.

Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2022-2033 hadde en total ramme på 1.200 milliarder kroner. Men i dag er situasjonen annerledes. Krig og energikrise kombinert med høy inflasjon, stigende rente og lav arbeidsløshet gjør at regjeringen må kutte i oljepengebruken.

– I praksis betyr det at vi må utsette oppstart av en god del prosjekter, sier han.

Hvilke utbygginger som utsettes, vil Nygård ikke si noe om. Svaret kommer når forslaget til statsbudsjett for 2023 legges fram for Stortinget torsdag 6. oktober. Han vil heller ikke si noe om hvor store innstramminger det er snakk om i kroner og øre.

– Det ligger i sakens natur at vi som har store budsjetter med store investeringsprosjekter, vil måtte bidra tungt.

Bekymret for trafikksikkerhet

Norges automobilforbund (Naf) advarer mot en linje der man kutter hardt i samferdselsbudsjettene. De er særlig kritiske til å og utsetter investeringer som gir økt trafikksikkerhet.

– Vi ønsker å se en tydelig prioritering av møtefri vei og av strekninger som kan bygges ut med mer gjenbruk av eksisterende vei og på en måte som sikrer mest mulig vei for pengene, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf til NTB.

– Spesielt er det viktig å ikke kutte i allerede påbegynte prosjekter, da vil midler ha gått tapt i planlegging og prosjektering, understreker Handagaard.

(©NTB)