Bærum.
Bekkestua barneskole.
Her fra en 1. klasse som bruker nettbrett i undervisninga.
Ognjen Rankic (t.v.), Nikolay Jørgensen Den  Rover og lærer Sofie Kirkemo. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Bærum.
Bekkestua barneskole.
Her fra en 1. klasse som bruker nettbrett i undervisninga.
Ognjen Rankic (t.v.), Nikolay Jørgensen Den Rover og lærer Sofie Kirkemo. Foto: Magnus Knutsen BjørkeMagnus Knutsen Bjørke

Skjermbrukutvalget mener elever bør lese mer på papir

Elever må lese mer på papir enn på skjerm, konkluderer det regjeringsoppnevnte Skjermbruk i en fersk rapport.

Skjermbruken i norske skoler har økt raskt på kort tid, men rapporten oppfordrer til en balanse mellom bruken av det digitale og det trykte, skriver NRK , som har fått tilgang til rapporten.

I rapporten ser utvalget på hva slag konsekvenser skjermbruk i skolen har fått.

– Skjermen bør ikke erstatte bok, håndskrift eller fysisk trening, sier Robert Steen til kanalen.

Han har ledet utvalget.

Dette er blant konklusjonene i rapporten: * Både trykte og digitale teknologier bør ha sin plass i skolen.

  • Mye tyder på at elevene bør lese mer på papir.
  • Både håndskrift og tastatur har sin naturlige plass i undervisningen.
  • Myndighetene bør evaluere nasjonale retningslinjer.

Skjermbrukutvalget er oppnevnt av regjeringen og skal bedre kunnskapsgrunnlaget om hvordan barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og oppvekst. Utvalget er ledet av tidligere helsebyråd i Oslo, Robert Steen.