Nyheter

– Vi vet i dag for lite om hvordan lærertetthet påvirker elevenes læring og læringsmiljøet, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). Foto: Terje Lien
– Vi vet i dag for lite om hvordan lærertetthet påvirker elevenes læring og læringsmiljøet, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). Foto: Terje Lien

Skal forske på effekten av lærertetthet

Et stort forskningsprosjekt settes nå i gang for å finne ut hvor stor effekt det har å sette inn ekstra lærere i grunnskolen.

Publisert Sist oppdatert

Stortinget har vedtatt å bruke 500 millioner kroner over fire år på prosjektet. Av disse pengene vil opp mot 400 millioner gå til ekstra lærerstillinger i 1.– 4. trinn i rundt 300 norske skoler. Samtidig skal 50 millioner kroner gå til forskning på effekten av forsøket, melder Forskningsrådet.

I alt er 40 kommuner involvert i prosjektet, og forskningsinstituttet NIFU skal i samarbeid med Universitetet i Stavanger stå for forskningen, ifølge Klassekampen.

Det blir opp til forskerne å bestemme hvordan de nye lærerstillingene skal fordeles, i samråd med kommunene og skolene som deltar.

Forskerne skal teste ut flere måter å bruke lærerne på, blant annet gjennom tolærersystemer, undervisning i smågrupper og målrettet innsats mot elever med særskilte utfordringer.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier han er spent på resultatene.

– Vi vet i dag for lite om hvordan lærertetthet påvirker elevenes læring og læringsmiljøet, sier Isaksen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS