Nyheter

Skal forske på effekten av lærertetthet
Et stort forskningsprosjekt settes nå i gang for å finne ut hvor stor effekt det har å sette inn ekstra lærere i grunnskolen.
Stortinget har vedtatt å bruke 500 millioner kroner over fire år på prosjektet. Av disse pengene vil opp mot 400 millioner gå til ekstra lærerstillinger i 1.– 4. trinn i rundt 300 norske skoler. Samtidig skal 50 millioner kroner gå til forskning på effekten av forsøket, melder Forskningsrådet.
I alt er 40 kommuner involvert i prosjektet, og forskningsinstituttet NIFU skal i samarbeid med Universitetet i Stavanger stå for forskningen, ifølge Klassekampen.
Det blir opp til forskerne å bestemme hvordan de nye lærerstillingene skal fordeles, i samråd med kommunene og skolene som deltar.
Forskerne skal teste ut flere måter å bruke lærerne på, blant annet gjennom tolærersystemer, undervisning i smågrupper og målrettet innsats mot elever med særskilte utfordringer.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier han er spent på resultatene.
– Vi vet i dag for lite om hvordan lærertetthet påvirker elevenes læring og læringsmiljøet, sier Isaksen.
(©NTB)