Nyheter
Så vidt plass til særinger
Er du innbygger i Narvik og ønsker å undervise barnet ditt hjemme, må du tåle å bli behandlet som en særing.
- Jeg vil ikke anbefale deg å ta barnet ut av undervisningen. Det er mer sosialt for barn å gå i den offentlige skolen.
Tonen er skarp og tilhører en inspektør på en av barne- og ungdomsskolene i Narvik.
Inspektøren sier videre at hun vet lite om hjemmeundervisning. I en nedlatende tone spør hun hvorfor jeg har tenkt å undervise barnet mitt hjemme.
Jeg svarer at jeg tror det vil være det beste for barnet mitt, at enhetsskolen ikke trenger å være et godt sted for alle.
- Jaha, sier inspektøren, og legger til at hun skal få noen til å ringe meg.
Men ingen ringer.
Siden det ikke frister å purre på inspektør jeg-vet-ikke-hva-folkeskikk-er, henvender jeg meg til oppvekstavdelingen i kommunen. Det redder Narvik fra å havne på jumboplass i servicetesten.
Her får jeg riktignok vite at å undervise barnet mitt hjemme er uvanlig, men at jeg ifølge grunnskoleloven har mulighet til å gjøre det. Etter å ha spurt litt om bakgrunnen min, sier den vennlige mannlige ansatte at jeg bare kan sende inn en søknad der jeg forklarer situasjonen min og hvorfor jeg vil ha hjemmeundervisning. Han tror nok det skal gå i orden. Fint om bli tatt på alvor…
Hjemmeundervisning er ikke noe tema på Narvik kommunes hjemmesider. Kanskje ikke så overraskende, kommunen har visstnok ikke fått en eneste henvendelse om hjemmeundervisning de siste ti årene.
Nettsidene er tradisjonelt bygd opp med en kombinasjon av tjenestetilbud, nyheter, kontaktinformasjon og nyttige lenker. Den er helt grei dersom man ikke har ambisjoner om å gi innbyggerne en lett tilgjengelig nettside.
For det blir for mye informasjon. Ikke nok med at hele hjelpelinjen øverst er full av alternative valg som planer, stilling, politikk og min side, også venstre kolonne vrimler av tjenestetilbud. Jeg har forståelse for at kommunen har behov for å vise seg fram, men jeg mister tråden og tålmodigheten.
Et pluss for at kommunen tar imot søknader elektronisk.
Hjelp på telefon: 3
Hjelp på nett: 2
Serviceinnstilling: 3