Nyheter
Rodde i land strømforlik
Skagerak Nett AS la seg flat og dekket alle krav, da Sandefjord kommune tok ut stevning sammen med en sosialklient. Men heretter vil nettselskapet kutte strømmen enda raskere.
- Konsekvensen av denne saken kan bli at vi heretter vil kutte strømmen på et tidligere tidspunkt, slik at ingen får mulighet til å opparbeide seg utestående fordringer, sier kommunikasjonsdirektør Thorleif Leifsen i Skagerak Energi AS til Kommunal Rapport.
Dermed har Sandefjord kommune oppnådd det motsatte av hva den ønsket, da den i mars tok ut stevning mot Skagerak Nett AS.
Kommunen ville ha rettslig prøving av selskapets praksis med å stenge strømmen til sosialklienter som ikke har gjort opp gammel strømgjeld.
Peis og telys
Sosialkontoret tar ansvar for klientenes løpende strømutgifter, men er ikke forpliktet til å betale gammel gjeld. Ved å kutte strømmen til folk, tvinger nettselskapene kommunene til å betale denne også. Samtidig tvinger de seg foran andre kreditorer, i strid med gjeldsdekningsloven, hevder kommunen.
For å få dette rettslig prøvet, måtte kommunen knytte sin stevning til en konkret sak. En enslig tobarnsmor som var uten strøm i tre uker før jul i fjor stilte villig opp. Hun hadde tilbudt seg å betale gammel strømgjeld i månedlige avdrag, men fått avslag. Strømmen ble kuttet. Til Sandefjords Blad har hun fortalt hvordan hun i tre uker forsøkte å holde lys og varme i hjemmet ved hjelp av peis og telys.
Da hun og kommunen sammen tok ut stevning mot nettselskapet, imøtekom det alle krav umiddelbart. Dermed ble det forlik, som innebærer at Skagerak Nett både dekker erstatningskravet på 19.000 kroner og kommunens saksomkostninger på 30.000 kroner.
Likevel er kommunen misfornøyd. Den ønsker en rettslig kjennelse, som tvinger nettselskapet til å endre praksis.
- Nå dykker vi ned i arkivet for å finne en annen klient som vi har betalt mye strømgjeld for. Neste gang håper vi Skagerak Nett setter seg på bakbeina, så det ikke blir noe forlik, sier kommuneadvokat Ivar Otto Myhre.
- Forskrekket
Myhre oppfatter forliket som at nettselskapet innrømmer ulovlig praksis, men ikke ønsker å få den rettslig prøvet.
- Jeg er litt forskrekket over etikken i et firma som legger seg flat for kommunen, men ikke for en enslig sosialklient. Det er ikke alle som har kunnskap og ressurser til å ta ut stevning.
Kommunikasjonsdirektør Thorleif Leifsen i Skagerak Energi-konsernet, ser det helt annerledes.
- Vi gjør ikke forskjell på folk. Vår praksis er i tråd med gjeldende retningslinjer. Vi har ingen ting imot en rettslig prøving. Men i denne konkrete saken har vi gjort en glipp.
Glippen var, ifølge Leifsen, at kvinnen fikk et nytt strømabonnement før hun hadde gjort opp for sitt gamle.
- Vi yter ikke kreditt, men strekker oss langt for å finne løsninger for folk med betalingsproblemer. Hvis vi, slik kommunen hevder, ikke kan kutte strømmen for å drive inn utestående nettfordringer, så må vi i stedet kutte strømmen på et tidligere tidspunkt. Det er et tankekors at vi i så fall tvinges til å være mindre kundevennlig, sier han.