Nyheter

Ler seg friske

Nær ni av ti sykehjemsledere mener at humor er viktigst for å skape et godt arbeidsmiljø. Økern sykehjem har vedtatt at de ansatte skal ha det morsomt på jobb.

Publisert Sist oppdatert

Enhetsledere ved sykehjem mener at humor er klart viktigere enn både faglig trygghet og engasjement. Det viser undersøkelsen ”Om nærvær og (syke)fravær i kommunale sykehjem og barnehager i Norges fem største byer”. Nordlandsforskning har laget den på oppdrag fra KS.

Forsker Lise Lien sier at ansatte på sykehjem er helt enige med sine ledere om hvor viktig humor er.

– Vi ble overrasket over at så mange av lederne ved sykehjemmene vektlegger humor, men da vi dro ut for å intervjue ansatte, så vi at de er på linje med sine ledere. De er opptatt av at de skal ha det moro på jobb. Det å skulle være profesjonell er ikke det samme som å være dønn alvorlig, sier Lien til Kommunal Rapport.

Humorlunsj og komikveld

Økern sykehjem i Oslo har fått ned sykefraværet fra 19 prosent i 2007 til omtrent 11 prosent i dag ved blant annet å arrangere humorlunsj og komikveld. Institusjonssjef Katrine Selnes understreker at ansatte som føler at de blir satt pris på, yter mer.

– Faktorene som skaper et godt arbeidsmiljø henger ofte sammen. En del ting må være på plass, ellers er det vanskelig å få opp humøret. Det er blant annet viktig at de ansatte føler at de blir ivaretatt, sier hun.

Derfor fikk de ansatte for noen år siden sin første julegave fra arbeidsgiveren. Det førte ikke til latter, men tårer.

– Noen av de ansatte fikk tårer i øynene da de fikk blomsten. De hadde jobbet på sykehjemmet i 20–30 år og aldri fått noe. Hvis ledelsen er villig til å gi noe, så yter de ansatte tilbake. De blir motivert og i godt humør. Da er det lettere å gå på jobb selv om en ikke føler seg på topp en dag, sier Selnes.

Driftsleder Gudrun Diesen og sykepleier Mona Jamal, som jobber ved sykehjemmet, er enige.

– Vi har det veldig uformelt og kan tøyse og tulle med hverandre. Det betyr mye å bli møtt av et blidt ansikt om morgenen, sier Jamal.

– Ta tak i konflikter

Undersøkelsen viser også at enhetsledere på sykehjem mener at det å unngå konflikter skaper et dårlig arbeidsmiljø. Undersøkelsen trekker fram et sykehjem som er underbemannet, som har gamle lokaler og der budsjettet så vidt rekker til det aller nødvendigste. Til tross for dette har sykehjemmet lave fraværstall og ansatte som roser sin leder opp i skyene. Lederen blir oppfattet som tydelig, en som både lytter og ser sine ansatte og ikke minst en som var særdeles tydelig på hva som er akseptabel atferd på den spesielle enheten. Katrine Selnes mener at det å snakke om sykdom med kolleger ikke skaper trivsel.

– Vi er bevisste på at det ikke er greit å snakke med kolleger om sykdom og at en er veldig sliten. Det kan en ta opp med ledelsen. Fokus på sykdom og slitenhet gjør noe med arbeidsmiljøet, sier hun.

Powered by Labrador CMS