Kommuner og fylker advarer mot at det blir flere utsatte barn og unge jo lenger skolene og barnehager er stengt.

Kommuner og fylker advarer mot at det blir flere utsatte barn og unge jo lenger skolene og barnehager er stengt. 

Foto: NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

KS: – Det blir stadig flere utsatte barn

Et ekspertutvalg vurderer om noen eller alle barn kan starte skolen samtidig som smittevernet ivaretas. Både KS og Utdanningsforbundet har klare tanker om hva som er viktig. 

Et ekspertutvalg skal innen fredag 3. april vurdere om det er mulig å åpne skoler og barnehager for noen eller alle barn. Regjeringen sa først at de skulle offentliggjøre sin beslutning samme dag, men Kunnskapsdepartementet sier nå til Kommunal Rapport at beslutningen skal tas i løpet av neste uke. 

Unntak for sårbare barn

Kunnskapsministeren skriver i en pressemelding at regjeringen har bedt ekspertgruppa spesielt om å se på tiltak som gjør at barn og unge som av ulike grunner er sårbare i en ordinær hverdag får et best mulig tilbud.

Skoler og barnehager er nå stengt for alle bortsett fra for barn og unge med særskilte omsorgsbehov og barn av foresatte med kritisk samfunnsfunksjon.

Store forskjeller

Foreløpige tall som Fylkesmennene har samlet inn den siste uken viser at det er store forskjeller i oppfølgingen av sårbare barn og unge.

Mange kommuner sier de klarer å ta godt vare på utsatte barn og unge mens barnehager og skoler er stengt. Samtidig erkjenner flere kommuner at de sliter med å sikre god nok oppfølging. Det er vanskeligst å nå fram til barnehagebarn og flerspråklige barn.

Avdelingsdirektør for utdanning Kristin Holm Jensen i KS sier at KS har inntrykk av at kommuner og fylker ivaretar barn og unge med særskilte omsorgsbehov.

– Rapporter fra kommuner, fylker og fylkesmenn viser at kommuner og fylker har gjort en stor innsats for å ivareta dem. Men kommuner og fylker er tydelige på at gruppa blir større for hver dag fordi stengingen øker belastningen for barna og familiene. Kommunene er opptatte av hvordan de kan gi flere barn og unge et godt tilbud hvis stengingen forlenges, sier hun.

– Gode rutiner for smittevern

Blir skoler og barnehager helt eller delvis åpnet, synes KS det er viktig at kommunene får tid til å områ seg.

– Kommunene rapporterer at det er nødvendig å vurdere tilbudet opp mot smittehensynet, både for ansatte og barn. Men de har gode rutiner og arbeider godt med dette. Samtidig er det et krevende ansvar å balansere disse hensynene. Kommunene få tid til å rigge seg tilbake til normal drift. De må få tid til å ordne eventuell skoleskyss, og de må ha mange nok lærere som ikke er syke. Det kan ikke skje fra den ene dagen til den andre.

– Må ta hensyn til smittevern

Leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet mener at regjeringen må ta mest hensyn til smittefaglige hensyn når de skal vurdere gjenåpning av skoler og barnehager.

– Skoler og barnehager skal jo åpnes igjen, så derfor er det bra og helt nødvendig at de med relevant kompetanse setter seg sammen for å gi råd til dem som skal fatte beslutninger. Det er viktig at smittefaglige hensynene veier tyngst. Alle må oppleve disse beslutningene som rimelige og tillitvekkende, sier han.

– Lytt til lærerne

For å sikre tillit til beslutningene, mener Handal at regjeringen må lytte til dem som skal stå i situasjonen.

– Lærere må oppleve åpningen av skoler og barnehager som trygt. Derfor mener jeg at partene som kjenner selve virksomheten aller best, både lærerprofesjonen og representanter for kommunene, må involveres i dette arbeidet, sier han.

Gikk imot anbefaling

Aftenposten skrev mandag at Folkehelseinstituttet anbefalte regjeringen å vurdere gjenåpning av skolene for 1. til 3. klasse, slik Finland gjorde denne uken. Det viser et internt notat. Regjeringen fulgte ikke rådet.

Unicef frykter også at barn som opplever omsorgssvikt og overgrep lider under koronatiltakene. De har bedt barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) om tiltak. Det samme har Barneombudet gjort.