Nyheter
Kritiserer NAV-reformen
Yrkesskadde Hans Vibe Selmer fra Ski måtte vente i to måneder på å få innvilget fysikalsk behandling. Ansatte i NAV mener nærkontakten med brukerne er blitt svekket.
I 2006 åpnet de første NAV-kontorene, men reformen har ikke svart til forventningene. Det er særlig omorganiseringen med 30 nye spesialenheter i tillegg til de lokale kontorene som skaper problemer.
For å få innvilget fysikalsk behandling etter ett års pause, måtte Selmers søknad innom tre ulike NAV-kontorer. Først til Ski Trygdekontor, deretter til NAVs nye helsetjenesteforvaltning i Fredrikstad, og til slutt endte søknaden i Otta.
- Det er latterlig og tragisk at så mye ressurser brukes på byråkrati, som i stedet kunne blitt brukt på velferd og helse, sier han til Dagsavisen.
Mange klager
Det er kommet inn mange klager på NAV fra medlemmene i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO), bekrefter assisterende generalsekretær Jarl Ovesen. FFO er den største organisasjonen for brukere av NAV.
- Det er lang ventetid og vanskelig å komme i kontakt med NAV-kontorene. Vi har gitt NAV tid i en overgangsperiode, men nå er det på tide at de leverer slik de har lovet, sier han til Dagsavisen.
Også de ansatte i NAV er oppgitt over situasjonen, og LO-forbundet Norsk Tjenestemannslag (NTL) mener opprettelsen av de nye spesialenhetene er i strid med Stortingets vedtak, og fører til at de mister nærkontakten med brukerne.
- Det strider mot hele grunntanken i reformen. Brukere med flere behov, risikerer å måtte forholde seg til flere spesialenheter i tillegg til sitt lokale kontor, sier Turid Lilleheie i NTL til Dagsavisen.
- Kun ett kontor
NAV-direktør Erik Oftedal sier problemene ikke skyldes omorganiseringen i spesialenheter, men at NAV er inne i en omstillingsperiode, og trenger mer tid for å klare å leve opp til brukernes forventninger. Han tror spesialenheter vil gjøre NAV mer effektiv i det lange løp, og understreker at det ikke er meningen at brukerne skal forholde seg til mer enn ett NAV-kontor, nemlig sitt lokale.