Nyheter
Krever sterkere Nav-kontorer
Mer myndighet og flere statsansatte må flyttes ut på de lokale Nav-kontorene. Det er KS' råd til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap).
Bjurstrøm har varslet en gjennomgang av forholdet mellom Navs lokalkontorer og regionale forvaltningsenheter. Den er etterlengtet, viser vedtaket på KS’ hovedstyremøtet sist uke.
“KS mener at ansvars- og oppgavefordelingen på statlige områder i Nav må bli langt tydeligere. De felles lokalkontorene i Nav må ha myndighet til å fatte endelige vedtak om alle ytelser der beslutningen bygger på et faglig og forvaltningsmessige skjønn. KS mener dette vil gi en mer effektiv saksbehandling i arbeids- og velferdsforvaltningen.
Tydeligere ansvars- og oppgavefordeling er samtidig en forutsetning for at lokalkontoret i Nav bedre skal kunne veilede og følge opp sine brukere, med raskere avklaringer og raskere iverksetting av tiltak”, heter det i innspillet til statsråden.
KS mener at alle ytelser basert på faglig og forvaltningsmessig skjønn, må fattes lokalt. Det gjelder ikke minst den nye ordningen med arbeidsavklaringspenger, samt dagpenger og sykepenger, hvor det stilles aktivitetskrav til mottakerne.
Økt lokal myndighet må følges opp med styrket bemanning og kompetanse. Eventuelt må Nav-ansatte flyttes fra forvaltningsenhetene til lokalkontorene, krever KS.
Råd fra Herøy
Også Herøy kommune i Møre og Romsdal har sendt klar beskjed til Bjurstrøm om hva som trengs i Nav-systemet. De ber arbeidsministeren om snarest å gi lokalkontorene den opplæringen og bemanningen som er nødvendig for å oppfylle intensjonen med reformen.
Herøy fikk Nav-kontor i september i fjor. Staten gikk inn med færre ansatte enn opprinnelig planlagt. Fire måneder etter åpningen fjernet den ytterligere 1,5 stillinger.
– Staten skyter seg selv i foten ved å kutte i antall stillinger som skal få flere i arbeid og færre på trygd. Den gir ikke seg selv anledning til å lykkes med reformen. Dette er et nasjonalt problem, sier rådmann Rune Sjurgard til Kommunal Rapport.
– Vi har tro på Nav-reformen og har lagt inn formidable ressurser for å bygge opp gode tjenester i Nav-kontoret. Så opplever vi at staten bygger ned og ikke tar sin del av ansvaret for Nav-reformen. Den velter i stedet utgifter over på oss, sier han.