Nyheter

Isaksen refser kommuner som gir opp
Kunnskapsministeren ber kommunene slutte å unnskylde dårlige resultater på nasjonale prøver og høyt frafall i videregående. - Begynn å gjøre en jobb, er utfordringen fra Torbjørn Røe Isaksen (H).
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) deltok mandag i en debatt om barn og utenforskap på KS sitt kommunalpolitiske toppmøte i Kristiansand.
Han begynte innledningen med å si at han nesten er sjokkert over resultater på leseferdigheter fra nasjonale prøver.
- Nesten halvparten av elvene på åttende trinn som leser kritisk dårlig, er innvandrere. Og over 40 prosent av dem som leser kritisk svakt er født i Norge av foreldre som er innvandrere. Hvorfor har vi frafall? Det starter med en skolekarriere der ikke alle får med seg det de trenger. Vi må stikke fingeren i jorda og si at dette er noen av de aller største problemene våre, sa Isaksen.
- Systematisk forskjell uavhengig av parti
Isaksen understreket at norske elever er blitt flinkere til å lese de siste årene. Men den store flyktningestrømmen vil kreve mye av kommuner og fylkeskommuner, advarer han.
- Noe av det som bekymrer meg, er den store systematiske forskjellen mellom kommuner og fylkeskommuner. Det er helt avgjørende at de gjør som Hedmark; slutter å si at vi har så lavt utdanningsnivå at vi ikke kan gjøre noe med frafall. Kommuner og fylkeskommuner må slutte med den statistiske ansvarsfraskrivelsen og begynne å gjøre en jobb, sa Isaksen til en sal stappfull av lokalpolitikere og kommunale ledere.
Verken lederen av utdanningskomiteen på Stortinget Trond Giske (Ap) eller Iselin Nybø (V) og Anne Tingelstad Wøien (Sp), som også sitter i utdanningskomiteen, forsvarte kommunene som skoleeiere. De var opptatt av kompetansekravet til lærerne som Stortinget vedtok i sommer.
Men fylkesråd Aasa Gjestvang (Sp) for utdanning i Hedmark etterlyste mer oppmerksomhet om frafall i debatten.
- Vi må ha fokus på resultater og å få ungdommer gjennom utdanningen. Vi må se på systemene som vi har og pushe fylkeskommunene mer på lederskap, sa Gjestvang som ble Årets kommuneprofil i 2015 for sin innsats mot frafall.
Det ga Isaksen mer vann på mølla.
- Hvorfor er det slik at kommuner som likner hverandre har så forskjellige resultater? For å være helt ærlig, noen kommuner driver kjempebra skoler. Andre ikke. De stiller ikke spørsmål om hva som egentlig skjer på skolekontoret. Og det er partipolitisk uavhengig. Jeg skulle ønske jeg kunne si noen annet. Men det handler om å være gode skoleeiere og ta grep sammen med egne skoleledere.
Gir spesialtilbud
Professor Ivar Frønes fra Universitetet i Oslo mener at norske skoler kan lære av Thor Heyerdahl videregående skole i Vestfold som tilbyr elever «høydeopphold» etter eksempel fra idrettsutøvere som vil yte maksimalt. Skolen fikk pris i 2014 for sitt arbeid.
- I vårt samfunn trenger alle elever høydeopphold, støtte til spesielle ting. Jeg tenker bare på meg selv. Jeg var syk i fire uker da jeg gikk på realskole. I tillegg var jeg alvorlig forelsket. Jeg mistet grepet, kontakten med hovedfeltet. Da skulle jeg hatt en skole som sa at «du skal få seks timer ekstra for å ta igjen det tapte», sa Frønes.
Bildetekst:
Ingen av paneldeltakerne tok tak i refsen fra Isaksen. Fra venstre ser vi Anne Tingelstad Wøien (Sp), Iselin Nybø (V), og Trond Giske. Bak fra venstre sitter Kjell Ingolf Ropstad (KrF) og Bård Hoksrud (Frp). Kunnskapsministeren står til høyre og møteleder Terje Svabø til venstre. Foto: Berit Almendingen.
Se tv-sendingen om utenforskap her