Nyheter

Vil bruke 1,5 milliarder for å bevare strandsone

Fylkespolitikerne i Akershus vil legge ny E6 i tunnel, for å bevare strandsonen langs Mjøsa. Det vil koste 1,5 milliarder kroner mer.

Den planlagte utbyggingen av E6 fra Minnesund i Akershus til Skaberud i Hedmark vil, ifølge Statens vegvesen, koste 1,9 milliarder kroner. I tillegg har utbyggingen av Dovrebanen på samme strekning en pris på 5,2 milliarder kroner.

Statens vegvesen har kun prosjektert med korte strekninger i tunnel - én tunnel i Stange kommune og én i Eidsvoll.

Dette er ikke godt nok, mener lokalpolitikerne. Fylkespolitikerne i Akershus, fra alle partier, protesterer ifølge Romerikes Blad mot planforslaget fra veivesenet. Dette er nå lagt fram som forslag til kommunedelplan i Stange og Eidsvoll.

- Eidsvoll kommune vil regulere i tråd med det vi har sagt, ikke i tråd med veivesenets plan, sier Erlend Helle (SV), leder for samferdselsstyret i Akershus.

Han mener dessuten at planen for vei og planen for jernbane må skilles, ettersom finansiering av jernbanen ligger langt fram i tid.

Ikke for dyrt

Dersom store deler av E6 skal i tunnel, blir det en ekstrakostnad på 1,5 milliarder kroner for den aktuelle strekningen, opplyser Statens vegvesen. Dette er ifølge Helle en pris samfunnet må betale for å redde strandsonen.

- Veiprosjektet ligger langs solsiden av Mjøsa og den mest sårbare strandsonen ved den største innlandssjøen i Norge. Da må vi velge at noe blir dyrere, mener han.

Veien vil dessuten berøre de mer tilgjengelige delene av Mjøsas strandsone.

Akershus og Hedmark skal stå for ca. 70 prosent av finansieringen gjennom bompenger. Dermed må staten ta hensyn, når både lokalpolitikere og lokalbefolkningen generelt ønsker at veien skal i tunnel, mener Helle.

- Fylkestinget har sagt at vi vil se på 20 års innkreving av bompenger, mens finansieringen i dag forutsetter bompengebetaling i 15 år, opplyser han.

Strandsonen har egenverdi

Steinar Mæhlum, informasjonsrådgiver i Statens vegvesen, sier at anbefalingene Statens vegvesen har kommet med, er gjort på bakgrunn av flere alternative traseer.

- Anbefalingene er gjort ut fra samfunnsøkonomiske vurderinger. Det bor lite folk langs strekningen, noe som gir utslag på beregningene, sier han.

Helle mener befolkningstettheten er uvesentlig i denne sammenhengen.

- Strandsonen har en reell egenverdi, understreker Helle.

Han har tro på at store deler av E6 blir lagt i tunnel, slik lokalpolitikere ønsker.

- Ikke å lytte til lokalbefolkningen i denne saken, vil være et overtramp mot lokaldemokratiet, mener Helle.

Powered by Labrador CMS