Nyheter
Upopulær reklame
Uadressert reklame er lite populært. 36 byer og mindre kommuner sier nei til reklame, og ønsker at man speilvender dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.
Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Sandnes, Drammen og nå sist Sarpsborg, er noen av byene som sier nei til uadressert reklame.
17 av de 20 største byene i Norge vedtatt «Uadressert reklame, ja takk». Med denne ordningen kan uadressert reklame bare distribueres til dem som flagger «Ja takk» med eget oblat på postkassene, det vil si det motsatte av dagens nei takk-ordning.
Postkassereklamen skal snart opp i Stortinget. I det foreløpige forslaget til ny markedsføringslov som skal behandles på Stortinget, åpnes det ikke for at kommuner skal kunne speilvende nåværende praksis.
- Nå er det bare for stortingspolitikerne å innse at verken folk flest eller lokalpolitikere ønsker postkasser fulle av reklame, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund i en pressemelding.