Nyheter

Sykkelsatsing i Kongsberg

Med statusen "sykkelby" har Kongsberg som mål å øke sykkelbruken med 50 prosent fram til 2015.

Bedre sykkelveinett står øverst på planen når Kongsberg nå jobber for å få flere til å parkere bilen og ta sykkelen til jobb.

- Vi må utbedre forholdene for transportsyklisten. På den måten kan vi avlaste privatbilkjøring i byen, sier Ingebjørg Trandum, prosjektleder for Sykkelbyen Kongsberg.

I Kongsberg er det allerede mange som sykler til jobb, og Trandum mener forholdene ligger til rette for å motivere ennå flere til å ta pedalene fatt.

- Vi har et greit sykkelnett i dag, men det mangler sammenheng. De tradisjonelle gang- og sykkelveier løser heller ikke transportsyklistens behov. Det blir for trangt og for mange hindringer, forklarer Trandum.

Kongsberg kommune har sammen med Statens vegvesen laget en sykkelplan som er grunnlag for sykkelsatsingen i kommunen. For at denne planen skal gjennomføres, forutsettes det et utbyggingsmønster som favoriserer sykkel.

Realisering av sykkelplanen har en kostnadsramme på vel 100 millioner kroner, det meste av dette går til fysiske tiltak.

De første fire årene har prosjektet 45 millioner kroner i potten. Det meste vil gå til å bygge nye sykkelveier og utbedre de gamle.

Mens Statens vegvesen har ansvar for fysiske tiltak på veinettet, har kommunen ansvaret for informasjonstiltak, utbyggingsstrategi og sykkelparkering.

For å få folk til å sykle mer har Trandum planen klar.

- Vi må appellere til folk og har fått hjelp av klimadebatten. Sykling slår sammen mange hensyn, som helse, miljø og bymiljø.

Powered by Labrador CMS