Nyheter

Rushtidsavgift verst for rike menn

En rushtidsavgift vil først og fremst ramme folk med god råd, ikke travle småbarnsfamilier, viser tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Publisert Sist oppdatert

Arbeidsreiser som inkluderer en stopp i barnehagen, utgjør bare 3 prosent av de totale arbeidsreiser i løpet av en dag. Om ettermiddagen gjelder dette 1-2 prosent av arbeidsreisene. Foreldrene bruker stort sett beina, sykkel eller kollektivtilbud til og fra barnehagen.

Flere av de politiske partiene har avvist forslaget om rushtidsavgift, med henvisning til at småbarnsfamiliene rammes urettferdig.

Harald Minken, forskningsleder ved TØI, sier til Dagsavisen at bedre kollektivtilbud i seg selv ikke reduserer bilkjøringen. Han viser til Stockholm, der en stor opprusting av kollektivtilbudet i 2005 ikke ga nedgang i biltrafikken. Men da byen en halvt år senere innførte en rushtidsavgift på 20 kroner, gikk biltrafikken rundt sentrum ned hele 22 prosent. I bykjernen gikk den ned 13-14 prosent.

- Det var en braksuksess, sier han.

Powered by Labrador CMS