Nyheter
Ordførerne lykkes med europeisk klimaavtale
Verdens statsledere vil heller ikke på FNs toppmøte i Mexico bli enige om en forpliktende klimaavtale. Det er derimot over 2.000 europeiske ordførere blitt.
På under to år har 2.162 europeiske ordførere skrevet under på klimaavtalen Covenant of Mayors på vegne av sine kommuner, og antallet øker raskt.
Mens statslederne sliter med å forhandle fram en forpliktende internasjonal avtale, forplikter disse kommunene seg til å oppfylle EUs klimamål: 20 prosent reduksjon av klimagassutslippene innen 2020, i forhold til 1991-nivået. Det tilsvarer 30 prosent kutt fra dagens nivå.
Klimapakt i Stavanger
Seks norske byer, og Sør-Østerdalsregionen, har sluttet seg til ordføreravtalen. Stavanger en er av dem.
– Vi ville utfordre oss selv i klima- og miljøarbeidet. Ved å skrive under på avtalen, forplikter vi oss og får tilgang til et stort nettverk, sier varaordfører Bjørg Tysdal Moe (KrF). Som nestleder i KS deltar hun i den norske delegasjonen i Mexico.
Stavangers nye klima- og miljøplan fra april i år har det samme utslippsmålet som kreves i ordføreravtalen, som også er det samme som i den norske Framtidens byer-avtalen.
Covenant of Mayors stiller ikke detaljerte krav til innholdet i planen, men «forventer» at innbyggerne engasjeres i klimaarbeidet. Det har gitt Stavanger ideen til å invitere alle i byen til å inngå Klimapakten.
– Vi vil ha med engasjerte innbyggerne på å nå klimamålene våre. Gjennom klimapakten kan de få gode råd, være med på seminarer og gi kommunen bedre informasjon om sine miljøhandlinger, sier Moe.
EU-støtte
Ordførerne som undertegner avtalen må i løpet av ett år levere enn klimahandlingsplan som omfatter hele lokalsamfunnet. 32 kommuner – 24 av dem italienske – er blitt ekskludert fordi de ikke leverte sin plan i tide.
Alle klimaplanene er tilgjengelig på Covenant of Mayors’ nettsider, og utgjør en enorm kunnskaps- og idébank. Organisasjonens sekretariat skal bidra til å dele kunnskap i nettverket. Deltakerne tilbys møteplasser, veiledning og benchmarking.
EU-kommisjonen har støttet initiativet økonomisk hele veien, og vurderer nå også økonomisk støtte til tiltak.
– Vi må bruke midler fra strukturfondene til å støtte utviklingen som ordføreravtalen bidrar til, sa Rudolf Niessler i EU-kommisjonens miljødirektorat på et seminar i Brussel i oktober, ifølge vår svenske søsteravis Dagens Samhälle.
På den europeiske kommuneorganisasjonen CEMRs møte i Oslo i oktober, ble det vedtatt en uttalelse som ba EU legge til rette for at kommunesektoren kan få tilført midler fra det europeiske kvotesystemet.
Bilfri dag
67 prosent av Stavangers klimagassutslipp kommer fra transport. Klimaplanen legger opp til å bygge ut kollektivtransport, begrense biltrafikk, legge til rette for alternative drivstoff og bygge gang- og sykkelveier.
– Jeg besøkte Brussel for å høre om deres erfaringer med en bilfri dag i året. Det viste seg at folks holdninger til å gå og sykle og bruke kollektivtransport ble mer positive år for år. Så fra neste år skal første søndag i september være bilfri i Stavanger. Vi lar oss inspirere av det som skjer i Europa, gjennom Covenant of Mayors, sier Moe.