Nyheter

Ønsker en ny ordning

Rune Olsø, leder i Trondheim Arbeiderparti, mener belønningsmidlene ikke er den beste måten å øke byenes miljøsatsing på. Han ønsker en mer rettferdig fordeling.

Han mener det er problematisk at den nåværende belønningsordningen ikke premierer tiltak som øker kollektivtransporten. Trondheim har blant annet gjort flere samkjøringsfelt i innfartsårene til Trondheim om til rene kollektivfelt, og har flere bussavganger. Noe som har ført til en dempet biltrafikk. Men belønningsmidler utløses kun dersom kommunene i tillegg har restriktive tiltak på biltrafikken.

- For oss gir denne ordningen dårlig uttelling etter at vi fjernet bomringen i 2005, sier Olsø.

Han mener også belønningsordningen gjør det vanskelig å planlegge på lang sikt, siden kommuner må søke om penger hvert år.

- Det er også stor usikkerhet om hvor mye penger man får, så det er vanskelig å bruke belønningsordningen på drift, mener Olsø.

Arbeiderpartilederen i Trondheim mener det er et paradoks at de byer som har bomringer, hvor en stor andel av inntektene går til å bygge nye veier, har en egen post på statsbudsjettet. Noe som gir mer forutsigbare inntekter.

Uaktuelt med bomring

Holger Schlaupitz, fagleder for samferdsel i Naturvernforbundet, påpeker at hensikten med belønningsmidlene er å redusere biltrafikken og dempe miljøbelastningen.

- Man er ikke i mål dersom man kun har bedre kollektivtransport. Den må innføres restriktive tiltak for biltrafikken samtidig, sier Schlaupitz.

Rune Olsø ønsker en belønning av konkrete resultater, som for eksempel en økt andel kollektivreisende.

- Å satse på kollektivtiltak gir dårlig uttelling i dag. Jeg håper regjeringen kan fordele midlene på en mer rettferdig måte. Noe de også lovte i Soria Moria erklæringen, påpeker han.

Han håper på økte statlige overføringer for drift og investeringer på kollektivsiden. For noen ny bomring i Trondheim er ikke aktuelt. Det røde styret i Trondheim har nemlig lovet velgerne at det ikke skal settes opp noen ny bomring rundt Trondheim i denne perioden, et løfte Olsøs understreker at de skal holde.

Miljøpakke med drivstoffavgift

I en miljøpakke Trondheim vedtok i april uttrykker de en forventning om statlig hjelp til å gjennomføre ulike tiltak.

Og de har ambisiøse mål.

Blant annet skal:

  • Co2 utslippene fra transport reduseres med minst 20 prosent i Trondheim innen 2018 i forhold til 2008-nivå.
  • 50 prosent av reisene i 2018 være miljøvennlige.
  • klimagassutslippene fra kommunens egen virksomhet reduseres med 40 prosent.

For å finansiere dette ønsker Trondheim blant annet en miljøavgift på drivstoff på 60 øre per liter. Foreløpig er saken til behandling i Samferdselsdepartementet, og signalene er ikke entydig positive.

Trondheim kommune vil også gjerne ha med nabokommunene på ordningen med drivstoffavgift, men de har sagt nei.

Powered by Labrador CMS