Nyheter
Luftkvaliteten på bedringens vei
Bergen beholder ordningen med gratis ekspressbusser til og med i dag. I andre storbyer er ikke luften så dårlig at tiltak iverksettes umiddelbart.
Luften i Oslo, Drammen og Tromsø er nokså bra, ifølge Statens vegvesen. Trondheim har god luftkvalitet.
Luftkvaliteten kan sjekkes på nettsiden Luftkvalitet.info., og er basert på målestasjoner i de største byene. Bergen har fremdeles landets dårligste luft, men den er på bedringens vei. Kommunen har bestemt at ordningen med ekspressbusser, endret trasé for sentrumsbusser og sambruksfelt fortsetter til og med i dag. Det samme gjelder tiltakene rundt parkering.
– Bergen vil ha en situasjon med tidvis høy luftforurensning ut uken, og vi har derfor besluttet å opprettholde tiltakene til og med denne fredagen, sier byrådsleder Monica Mæland.
I Tromsø har de vært plaget med svevestøv i sentrum, men kjøreforbud er ikke vurdert. Mildvær og vind er på vei, og der tror man det vil ordne problemene.
Brukt opp kvoten
I Oslo er det heller ingen akutt fare. Sprengkulda har gitt seg og folk fyrer mindre. Dessuten blåser det en liten vind gjennom hovedstaden. Men både Oslo og Bergen har allerede brukt opp årskvoten for forurensing fra biltrafikken. Denne “kvoten” er ifølge nye EU-regler som sier at utslipp av nitrogendioksid ikke skal overskride en gitt grense mer enn 18 timer i året.
– Jeg vil tro de fleste europeiske storbyer sliter med å holde denne grensa, sier byrådssekretær for samferdsel, miljø og næring, Tommy Skjervold (Frp).
Byrådet i Oslo har satt ned en arbeidsgruppe som skal utarbeide strakstiltak som kan bruks dersom lufta blir dårligere igjen. Skjervold sier at utvalget skal være ferdig i februar, og det skal bli tiltak som er effektive for lufta, og til minst mulig ulempe for folk flest.
Ingen sanksjonsmulighet
Tidligere har Oslo hatt svært dårlig luft på grunn av svevestøv. Økt vasking og rensing av veibanen samt piggdekkforbud har hjulpet veldig.
– Vi har først og fremst fokus på langsiktige tiltak som kan bedre Oslo-lufta. Mer bruk av kollektivtrafikk og utskifting av gamle fyringsovner er slike tiltak, sier Skjervold.
Til tross for at kvoten er brukt opp, finnes det ingen sanksjonsmuligheter mot kommunene som slipper ut for mye forurensing.