Nyheter

Klimavennlig bilkjøring i Asker

Med klimaavgift, kjøreopplæring og biler som slipper ut minst mulig CO2, satser Asker sterkt på at bilbruken skal være så miljøvennlig som mulig.

Hjelpepleier i hjemmetjenesten Johanne Moseng bruker bilen i jobb hele tiden. Hun trives med å kjøre bil på jobben, og ser på bilturene som et lite pusterom mellom brukerne.

- Jeg har hørt at vi alle skal lære å kjøre mer økonomisk og miljøvennlig, sier hun, og tror et slikt kurs hadde vært greit å være med på. Moseng skjønner også at kommunen tenker miljø når de kjøper inn biler, men ville gjerne hatt tilgang på større biler av og til.

- Jeg kunne tenkt meg at vi hadde noen firehjulstrekkere. I fjor vinter kom vi enkelte ganger ikke fram til folk på grunn av føret, sier hun.

Betaler for utslipp

Innkjøpsavdelingen i Asker kommune har miljøkrav som en del av sin virksomhetsplan. Også ved innkjøp av bil. Da Asker kommune i fjor inngikk en ny leasingavtale for store deler av bilparken sin, utgjorde bilenes miljø- og sikkerhetsprofil til sammen 25 prosent av tildelingskriteriene.

- Å stille miljøkrav handler om læring, både for oss og leverandøren. Og det er en måte for oss å drive leverandørutvikling på, sier innkjøpsrådgiver Tommy Hestem.

Kommunen ønsket biler med minst mulig utslipp, og ville i tillegg betale for det de forurenser. Askers bilpark, som er på rundt 70 - 80 personbiler, slipper årlig ut 855 tonn CO2. Ved å kjøpe utslippskvoter på kvotebørsen NordPool, betaler kommunen for forurensingen.

Eco-drive

Etter hvert skal kommunen også tilby et kurs i ECO-drive, økonomisk kjøring, til de ansatte som bruker mye bil i jobben. Målet er å redusere drivstofforbruket med 15 prosent, og halvere skadeomfanget. Et pilotprosjekt i ECO-drive er gjennomført, og Hilde Heggelien, enhetsleder i hjemmetjenesten i Asker, har fått en innføring.

Kurset var både teoretisk og praktisk. Deltakerne kjørte først en runde slik de normalt ville kjørt, så en ny runde etter å ha lært noen “triks”.

- På den andre runden hadde alle redusert drivstoff forbruket med mellom 12 og 26 prosent, sier Heggelien.

Ett av triksene var å kjøre i så høyt gir som mulig, og bruke gassen mer aktivt. Enhetslederen er likevel ikke sikker på at dette kurset er noe som bør prioriteres i hjemmetjenesten.

- Vi burde vel heller lære mer om sykepleierfaglige ting. Men jeg tror et slikt kjørekurs har noe for seg, legger hun til.

Powered by Labrador CMS