Nyheter

Kamp om dobbel kollektivpott

Potten til kollektivtransport i de store byene dobles i statsbudsjettet regjeringen legger fram 7. oktober. Byene som vil ha sin del av kaka, må skjerpe restriksjonene på biltrafikk.

Publisert Sist oppdatert

Klimaforliket i Stortinget følges opp i statsbudsjettet finansminister Kristin Halvorsen (SV) legger fram om knappe to uker.

Det betyr at belønningsordningen for kollektivtransport fordobles fra årets 162 millioner kroner til 324 millioner i 2009. Det ble alle partiene på Stortinget, unntatt Fremskrittspartiet, enige om da klimameldingen ble behandlet i januar.

Samtidig skjerpes kravene til å redusere biltrafikken.

Skjerpe seg

Debatten raser om rushtidsavgift og andre tiltak mot biltrafikk i både Kristiansand og Trondheim.

I Kristiansand reagerer KrF-politikere kraftig mot at SV-leder og finansminister Kristin Halvorsen blander seg inn debatten, og utfordrer partiet til å bruke sin vippeposisjon til å støtte rushtidsavgift.

Rødgrønne samferdselspolitikere følger opp, og gjør det klart at byer som skal få mer penger til kollektivtransport må gjøre skjerpe seg.

- Storbyene må innrette seg etter klimaforliket, og innføre tiltak for å redusere biltrafikken. Gjør de ikke det, kan de ikke regne med å få mer penger fra belønningsordingen, advarer SVs samferdselspolitiske talsmann Hallgeir Langeland.

Innstramming

Klimaforliket innebærer en ny og strengere linje. Mens byene tidligere kunne oppfylle krav til redusert biltrafikk eller økt kollektivtransport, knyttes doblingen av potten nå til tiltak for å redusere biltrafikken.

«Partene er enige om at bevilgningen til belønningsordningen for kollektivtrafikken dobles i statsbudsjettet for 2009, forutsatt at det inngås bindende avtaler om lokale og regionale tiltak for redusert biltrafikk», heter det i forliket.

- Det er blitt gjort tydeligere at kommunene både må styrke kollektivtransporten og redusere biltrafikken. Det er opp til hver enkelt kommune å innføre rushtidsavgift. Men de som gjør det, vil stå sterkere i kampen om midlene, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann Torstein Rudihagen.

I Samferdselsdepartementet får Kommunal Rapport opplyst at retningslinjene for ordningen vil bli endret.

- Vi vil sende ut nye retningslinjer umiddelbart etter at budsjettet er lagt fram. De vil følge opp klimaforliket, sier avdelingsdirektør Anne Brendemoen, som ikke vil gå i mer detalj før budsjettet kommer.

I de gjeldende retningslinjene nevnes tre tiltak for å redusere biltrafikk: Differensiert trafikantbetaling (rushtidsavgift), parkeringsrestriksjoner og trafikksanering. Det siste kan være at veier stenges for biltrafikk og bare er åpne for kollektivtransport.

Powered by Labrador CMS