Nyheter

Fortsatt strid og uvisshet om E6 i Åkersvika

Norsk Ornitologisk Forening (NOF) argumenterer fortsatt imot at ny firefelts E6 skal bygges langs nåværende E6-trasé gjennom Ramsar-området Åkersvika naturreservat ved Hamar.

Publisert Sist oppdatert

Samtidig ber NOF om at naturreservatet blir utvidet og at det gjennomføres andre tiltak for å sikre naturverdiene i det internasjonalt vernede fugleområdet. Dersom en utvidelse av E6 langs eksisterende trasé – det vil si alternativ A – mot all formodning skulle bli gjennomført, vil det være viktig med slike avbøtende og kompenserende tiltak, skriver NOF i et brev til Miljøverndepartementet.

Bakgrunnen er at miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV) tidligere i høst opplyste at regjeringen har bestemt seg for å legge til side alternativ B, som berører boligområdet Ridabu og medfører store inngrep i jordbruksområder øst for verneområdet.

Internasjonale forpliktelser

Til tross for denne avklaringen, synes det likevel å være uklart hvor en ny firefeltsvei skal bygges. Opplysninger NTB har fått, viser at Miljøverndepartementet fortsatt har store motforestillinger mot alternativ A tvers gjennom verneområdet.

– Det lokale og regionale ønsket om minst mulig beslag av landbruksjord og å beholde veien der den er, går helt på tvers av våre internasjonale forpliktelser etter Ramsarkonvensjonen og anbefalingene fra et internasjonalt fagsekretariat, heter det i et skriftlig svar fra Miljøverndepartementet på NTBs spørsmål om status for saken om E6 og Åkersvika.

Juridisk utredning

Miljøverndepartementet påpeker samtidig at det også er stor usikkerhet knyttet til om alternativ A eller andre utvidelsesalternativer langs eksisterende E6-trasé kan gjennomføres innenfor rammen av naturmangfoldslovens bestemmelser om dispensasjonsadgangen for inngrep i verneområder. Dette spørsmålet skal utredes av Justisdepartementets lovavdeling.

Først når det foreligger et svar fra Lovavdelingen kan innsigelsessaken sluttbehandles, opplyser Miljøverndepartementet.

Departementet bekrefter at alternativ B ikke er aktuelt fordi det ikke tar nok hensyn til folk som bor i Ridabu-området, og fordi det er avvist av lokale myndigheter.

Terskler i Åkersvika

Norsk Ornitologisk Forening ber om at det – uansett alternativ – må bygges terskler for å sikre en fast minstevannstand i viktige deler av Åkersvika. Videre foreslår NOF at området rundt Åker sag eksproprieres og restaureres slik at arealet kan innlemmes i naturreservatet, og at reservatet utvides noe i Svartelvdeltaet.

NOF foreslår også at det opprettes en fast stilling for en fagperson med arbeidsoppgaver i tilknytning til innlandstrekket av våtmarksfugl i regionen, som i denne sammenheng omfatter både Øyerendeltaet, Åkersvika og Lågendeltaet.

(©NTB)

E6 og Åkersvika

* Åkersvika naturreservat i Hamar og Stange kommuner i Hedmark ble opprettet i 1974. Naturreservatet ble i 1975 utpekt som Norges første Ramsar-område, det vil si våtmarksområde av stor betydning for fuglelivet og med internasjonal vernestatus.

* Nåværende E6 krysser Åkersvika. Statens vegvesens planer om en ny firefelts motorvei har ført til strid både om veiens trasé og om det er nødvendig med en firefelts vei.

* Statens vegvesen vil bygge den nye veien i samme trasé som nåværende E6, alternativ A. Miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen i Hedmark mener at alternativ B, øst for Åkersvika, vil være «mindre uheldig», men har fremmet innsigelse mot begge alternativene.

* Samferdselsdepartementet støtter alternativ A, blant annet fordi alternativ B hevdes å bli 100 millioner kroner dyrere. Regjeringen har senere besluttet at alternativ B ikke er aktuelt, av hensyn til jordverninteresser og boligområdet Ridabu.

* Før saken avgjøres, skal Justisdepartementets lovavdeling nå vurdere om alternativ A kan gjennomføres innenfor rammen av naturmangfoldslovens bestemmelser om dispensasjon for inngrep i verneområder.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS